Onderbouwd

Beslissingen worden genomen op basis van duidelijke en transparante informatie en een gedragen visie. Iedereen heeft toegang tot dezelfde gegevens en overleg is altijd goed voorbereid.

Een gedragen visie
Participatie moet onderbouwd zijn.  Voor elk element waardoor de individuele of collectieve kwaliteit voor gebruikers wijzigt, moet er overleg en dialoog plaatsvinden. Het is belangrijk om goed samen na te denken over waarom een beslissing genomen moet worden. De visie is breed gedragen en wordt over de lange termijn voor ogen gehouden.

Oog voor resultaat
Om te zorgen dat de ondersteuning optimaal aansluit bij de behoeften van de zorggebruikers, moeten de vragen en doelen in een overleg helder zijn. Het overleg moet gericht zijn op de behoefte en op een goed resultaat. Het gaat over samen de kwaliteit van de zorg en het leven verbeteren.

Constante evaluatie
Om van participatie een onderbouwd proces te maken is het nodig dat een organisatie zichzelf ziet als een lerende organisatie. Om ervoor te zorgen dat de zorgaanbieder blijft groeien en zich blijft aanpassen aan de behoeften van de gebruikers, is het essentieel om regelmatig te evalueren. Op basis van inzichten die uit de evaluatie voortkomen, kunnen de werkwijzen bijgestuurd worden om ze nog beter te laten aansluiten bij de wensen en behoeften van iedereen die betrokken is.

Wat is het belang van onderbouwde medezeggenschap?
Een participatietraject stelt een zorgaanbieder in staat om goed afgewogen (beleids)keuzes te maken. Door voortdurend te leren en te verbeteren in actieve participatietrajecten, kan de kwaliteit van de zorg steeds verder verhogen. De impact van de trajecten wordt zo duidelijk.

Lees meer

Hieronder vindt u inspirerende voorbeelden en tools uit de sector Welzijn die het basiselement onderbouwd illustreren in de praktijk.

  • Tubbe-model

    Een model van relatiegerichte zorg tussen zorggebruikers, medewerkers en directie, ontwikkeld op initiatief van de Koning Boudewijnstichting. Zorggebruikers hebben (mede)zeggenschap over hun dagelijkse leven en de plek waar ze wonen. 

  • Inspiratie in de zorg

    Deze sectoroverschrijdende inspiratiegids  van Zorgnet Icuro over participatie van zorggebruikers is er voor organisaties die zoeken naar goede voorbeelden ter inspiratie voor een eigen beleid en strategie.

  • Video: Inspraak bij een zorgvoorziening

    Getuigenissen over medezeggenschap in een zorgvoorziening,, verzameld in een video van de Nederlandse organisatie Pluryn.

  • De participatiecirkel

    Medewerkers binnen de jeugdhulpverlening kunnen dit instrument van het Kenniscentrum Kinderrechten gebruiken om kinderen en jongeren te betrekken. Ga als team aan de slag met 21 reflectievragen om het participatieproces te plannen, uit te voeren en te evalueren. 

  • Participatiekompas

    Werkt u binnen de jeugdhulpverlening en zoekt u een manier om de participatie van kinderen en jongeren (en hun ouders) te versterken? Het participatiekompas is een professioneel reflectie-instrument dat praktische handvatten en inspirerende voorbeelden biedt voor zorgprofessionals.

  • Infoloket Participatie

    Op de website van het infoloket Participatie van Gezin & Handicap vzw kunt u als zorggebruiker en zorgverlener terecht voor informatie, inspiratie en al uw vragen rond participatie in het algemeen. 

  • Getuigenis

    “We streven naar betaalbaarheid zonder in te boeten op kwaliteit.”

    Vergunde zorgaanbieders rekenen woon- en leefkosten apart aan. Het doel? Meer transparantie, meer keuzemogelijkheden en meer gelijkheid. Want voor mensen met een handicap die thuis of zelfstandig wonen, was het altijd al zo. Maar volgens onderzoek kan niet iedereen die kosten betalen. Hoe gaat de sector daarmee om?