Hebt u als zorggebruiker of zorgverlener een vraag over participatie? Raadpleeg de veelgestelde vragen.
Veelgestelde vragen over participatie

Voor meer informatie of hulp bij het uitoefenen van individuele of collectieve inspraak kunt u als zorggebruiker of zorgaanbieder bij een aantal organisaties terecht die het VAPH subsidieert.
De zorgaanbieder
Hebt u een vraag, een probleem of bent u ontevreden over iets? Dan kunt u in de eerste plaats terecht bij uw zorgaanbieder. In de collectieve rechten en plichten staat opgenomen hoe u dat kunt doen.
Gebruikersvereniging met informatieloket voor personen met een handicap
Hebt u een handicap? Een gebruikersvereniging met informatieloket voor personen met een handicap kan personen met een (vermoeden van) handicap en hun omgeving wegwijs maken in de verschillende mogelijkheden voor ondersteuning door het VAPH, de administratieve stappen die eventueel moeten gezet worden en het aanbod van andere (reguliere) diensten.
Gebruikersvereniging met informatieloket voor collectieve overlegorganen
Krijgt u ondersteuning van een vergunde zorgaanbieder? Een gebruikersvereniging met informatieloket voor collectieve overlegorganen kan personen met een handicap die een beroep doen op ondersteuning van een vergunde zorgaanbieder, ondersteunen in het uitoefenen van hun rechten en plichten. Zo’n vereniging doet dat onder andere door vragen te beantwoorden, handicapspecifieke informatie aan te bieden en vormingen te geven.
Bijstandsorganisaties
De bijstandsorganisaties kunnen zorggebruikers ondersteunen bij de dialoog met de zorgaanbieders. Dit gaat dan over individuele inspraak.
Werkgeversorganisaties
Werkgeversorganisaties verenigen ondernemers uit de sector voor personen met een handicap en andere sectoren.