Participatiecultuur

Participatie vraagt om een organisatiecultuur waarin samenwerking en openheid centraal staan. Gebruikers, hun vertegenwoordigers en medewerkers werken samen op basis van gelijkwaardigheid en vertrouwen.

Constante dialoog
Een participatiecultuur is een cultuur in een organisatie waarin constante dialoog plaatsvindt tussen zorgverleners en gebruikers en waarbij de ervaring en kennis van gebruikers als een evidentie wordt gezien.

Toegankelijk en laagdrempelig
De zorgaanbieder garandeert dat de medezeggenschap toegankelijk en laagdrempelig is en duurzaam verankerd is in de organisatie. Participatie moet voor iedereen mogelijk zijn, ongeacht de situatie of achtergrond. De zorgverlener zorgt voor een omgeving waarin iedereen zich welkom voelt om mee te denken en te doen.

Gelijkwaardigheid
Participatie is een basishouding die vertrekt vanuit gelijkwaardigheid. Gelijkwaardigheid zorgt voor een omgeving waar ruimte is voor twijfel. Daarvoor is veiligheid en wederzijds vertrouwen nodig. Elke mening en bijdrage is van tel. De ervaring en kennis van gebruikers én die van de hulpverleners en ondersteuners vullen elkaar aan. 

De juiste dialoogpartners
Voor elk traject is het nodig om de juiste gesprekspartners te bepalen. Er is daarbij aandacht voor waar en wanneer er met elkaar in gesprek gegaan wordt. Het is van belang open en transparant te communiceren. 

Waarom investeren in een participatiecultuur?
Participatie vraagt van de zorgaanbieders voortdurende aandacht voor hun rol en positie ten aanzien van de gebruiker. Beter begrijpen wat mensen nodig hebben, maakt ondersteuning op maat van gebruikers mogelijk. Dat zorgt ervoor dat de kwaliteit van de ondersteuning en van het leven continu verbetert. 

Lees meer

Hieronder vindt u inspirerende voorbeelden en materialen die dit basiselement illustreren in de praktijk.