Alles rondom medezeggenschap moet duidelijk, transparant en toegankelijk zijn. Het is belangrijk om eenvoudige taal te gebruiken. Alle deelnemers moeten goed begrijpen wat er gebeurt en waarom.
Toegang tot informatie
Alle deelnemers die participeren hebben recht op en toegang tot alle informatie. Alle betrokkenen informeren, ook op tussentijdse momenten, is vanzelfsprekend.
Toegankelijk en transparant
Om helder te zijn, moeten het overleg en de informatie toegankelijk en transparant zijn. Toegankelijk betekent dat de taal en de vorm voor iedereen te begrijpen is of wordt gemaakt. De informatie is objectief en neutraal. Transparant betekent dat de informatie weergeeft wat er aan de grondslag ligt.
Inclusieve communicatie
De organisatie maakt overleg en communicatie mogelijk op maat van alle gebruikers. Er zijn verschillende communicatiekanalen, zodat iedereen op zijn eigen manier kan deelnemen, ook personen die non-verbaal communiceren. De communicatie is eenvoudig en uitnodigend en elk onderwerp is bespreekbaar.
Waarom helder communiceren?
Door open en transparant te communiceren, ontstaat een omgeving waarin het vertrouwen groeit, de betrokkenheid toeneemt en de samenwerking beter wordt. Heldere communicatie en een open dialoog zorgen ervoor dat gebruikers en zorgaanbieders elkaar juist begrijpen.
Lees meer
Hieronder vindt u inspirerende voorbeelden en tools uit de sector Welzijn die het basiselement helder illustreren in de praktijk.
De LCD Toolkit: Stappenplan van samenwerken
Wilt u als zorgaanbieder of als collectief overlegorgaan op een participatieve manier samenwerken binnen uw organisatie, dan kunt u dit interactief stappenplan van Demos vzw gebruiken dat focust op luisteren, creƫren en doen (LCD).