Als u als multidisciplinair team (MDT) geen oplossing kunt bieden voor een bijstandsvraag, dan kunt u een beroep doen op het Kenniscentrum Hulpmiddelen (KOC) van het VAPH. Het KOC kan u ondersteunen in de zoektocht naar een passende oplossing of kan u doorverwijzen naar een gemachtigde expert.
U kunt het KOC contacteren via koc@vaph.be of 02 249 34 44.
Hulp vragen
Als u hulp vraagt, bezorg dan zoveel mogelijk gegevens zodat het KOC snel een beeld krijgt van de situatie:
- persoonlijke gegevens van de persoon met een handicap
- omschrijving van de bijstandsvraag en de verzamelde informatie
- omschrijving van de probleemactiviteit(en)
- omschrijving van de mogelijkheden en beperkingen
Bijkomend kan het KOC volgende informatie opvragen:
Als een team hulp vraagt aan het KOC om de meest geschikte oplossing te vinden voor verplaatsing met de auto, levert het team de volgende informatie al aan:
- Verplaatsingen en vervoersbehoefte:
- een overzicht van de korte, middellange en lange afstandsverplaatsingen
- het ritdoel en frequentie (woon-werkverkeer, vrije tijd, activiteiten dagelijks leven ...)
- de rol van de betrokkene (meerijder of zelfrijder) en, indien zelfrijder, een kopie van het laatste geldige CARA-attest
- Mobiliteitshulpmiddelen:
- de mobiliteitshulpmiddelen die gebruikt worden en welke meegenomen worden (rollator, manuele rolstoel, elektrische rolstoel, scooter ...)
- de afmetingen en het gewicht van de mobiliteitshulpmiddelen als die gekend zijn
- Voertuiginformatie:
- het merk, model en versie van het aan te passen voertuig
- de kilometerstand en de leeftijd van het voertuig
- de huidige configuratie van het voertuig (aantal zitplaatsen, optionele uitrusting)
In geval van verbouwing/aanbouw/aanpassing van de woning, bij nieuwbouw en voor oplossingen voor verticale circulatie zoals een traplift, een verticaal hefplatform -1,80 m (plateaulift) en een verticaal hefplatform +1,80 m (kokerlift) moet bijkomend een plan van de woning (in pdf-formaat) toegevoegd worden. Een plan bevat altijd maatvoering. Foto’s mogen toegevoegd worden ter illustratie. Een volledig plan omvat:
- het liggingsplan
- het situeringsplan
- het inplantingsplan
- het terreinprofiel
- bovenaanzichten per bouwlaag
- zijaanzichten
- voor- en achteraanzichten
- doorsneden
Als de aanpassing zich beperkt tot het herinrichten van een ruimte (vb badkamer) dan volstaat een schets met correcte maatvoering.
Voor verschillende woningaanpassingen zijn vergunningen noodzakelijk, zie:
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/gebouw(opent nieuw venster)
Bij huurwoningen moet er daarenboven ook een toelating van de eigenaar zijn. Een
vergunningsbewijs en/of bewijs van toelating van de eigenaar moet aan het dossier
toegevoegd zijn.
Verbouwing/ombouw/aanpassing woning
In geval van een verbouwing/ombouw/aanpassing van de woning, moet altijd een
plan of schets van de woning vóór de aanpassing en een plan of schets van de
geplande werken toegevoegd worden.
Voor elke wijziging of aanpassing van een leefruimte moeten de toegankelijkheid en
de bereikbaarheid van die ruimte aangetoond worden.
Nieuwbouw
In geval van nieuwbouw, moet altijd een volledig plan in pdf-formaat toegevoegd
worden. Enkel deelplannen, zoals een grondplan, zijn onvoldoende.
Verticale circulatie: traplift- plateaulift – oplossing voor verticale circulatie boven 1,80 m met gesloten koker of schacht met een maximumsnelheid van 0,15 m/s - oplossing voor verticale circulatie boven 1,80 m met gesloten koker of schacht met een snelheid van meer dan 0,15 m/s
In geval van verticale circulatie, moet altijd een volledig plan toegevoegd worden. Er
moet ook een recente offerte toegevoegd worden.
De nodige documenten opvragen, kan de doorlooptijd gevoelig verlengen. Gelieve op tijd overmacht in te roepen en uw cliënt daarover te informeren.
Als een team hulp vraagt aan het KOC om te komen tot de meest geschikte oplossing om te communiceren, gaat het team al na of:
- alle gebruikelijke vormen van behandeling geen resultaten opleveren of mogelijk zijn als oplossing voor het communicatieprobleem;
- communicatietechnieken of niet-technologische hulpmiddelen niet toereikend zijn om het communicatieprobleem op te lossen;
- de persoon zich niet verstaanbaar kan uitdrukken door middel van spraak of met een stemversterker.
Als een team hulp vraagt aan het KOC om te komen tot de meest geschikte oplossing om toestellen uit de omgeving te bedienen, schetst het team:
- welke beperkingen de betrokkene ondervindt om voorwerpen te manipuleren en wat de oorzaak is van die beperkingen;
- welke toestellen (tv ,radio, lichten, rolluiken, deur …) de betrokkene zelf wilt bedienen en vanuit welke situatie (bed, rolstoel) hij dat wilt doen;
- welke taken de mantelzorgers of persoonlijke assistenten opnemen;
- waarom eenvoudige, courante oplossingen en handigheidjes niet voldoen. Eenvoudige oplossingen om toestellen uit de omgeving te bedienen, zijn:
- aangepaste schakelaars van de toestellen
- aangepaste plaatsing van de schakelaars van de toestellen
- bereikbare plaatsing van de standaardafstandsbediening(en)
- een gewone universele multimedia-afstandsbediening
- een universele multimedia-afstandsbediening met minder of met grote knoppen
- een gewone multifunctionele afstandsbediening
- of er tegelijk nood is aan:
- een aangepaste computerbediening
- een nieuwe elektronische rolstoel
- een communicatiehulpmiddel
Geef bij uw vraag naar hulp duidelijk aan waarmee u problemen hebt.
U kunt het KOC ook contacteren als u problemen ondervindt om de nodige gegevens in kaart te brengen.
Opgelet
Vraag op tijd hulp aan het KOC. Het KOC wordt vaak niet of te laat ingeschakeld. Daardoor moet soms een groot deel van het geleverde werk opnieuw gedaan worden.
Antwoorden van het KOC
Als u hulp vraagt aan het KOC, dan kan het op verschillende manieren antwoorden:
- Het KOC kan uw vraag direct beantwoorden met de nodige informatie over het gevraagde hulpmiddel. Dat is het geval wanneer het KOC, in samenspraak met u, oordeelt dat die informatie volstaat om tot een oplossing te komen.
- Het KOC kan bijkomende gegevens opvragen.
- Het KOC kan u en de persoon met een handicap verwijzen naar een gemachtigde expert.
Als het KOC u verwijst naar een expert, dan bezorgt het u de volgende documenten:
- een begeleidende brief met wat u en de persoon met een handicap moeten doen;
- een doorverwijzingsformulier in drievoud: een exemplaar voor de persoon met een handicap, een exemplaar voor het MDT en een exemplaar voor de gemachtigde expert.
Samen met de persoon met een handicap kiest u een gemachtigde expert uit de lijst en neemt u er contact mee op. Gaat de expert in op de vraag, dan bezorgt u hem het doorverwijzingsformulier samen met de reeds verzamelde informatie.
De expert verbindt zich ertoe om binnen een aanvaardbare termijn persoonlijk advies te geven. Tijdens het gehele adviesproces bespreekt de expert elke stap met de persoon met een handicap en verwittigt het KOC dat zijn organisatie als expert werd ingeschakeld.
Alle gemaakte afspraken en de planning worden door de exper gedurende 5 jaar bewaard voor mogelijke controle van de Zorginspectie. Als de expert niet in staat is om zelf een advies te geven, moet hij doorverwijzen naar een andere expert.
De expert bezorgt zijn expertrapport aan de persoon met een handicap, het MDT, het provinciaal kantoor en het KOC. Het MDT voegt het rapport van de expert ongewijzigd toe aan het adviesrapport / de module D, maar mag wel eventuele bedenkingen of opmerkingen toevoegen zonder het rapport zelf te wijzigen.