Op 1 januari 2023 ging de pilootfase voor het nieuwe beleid rechtstreeks toegankelijke hulp van start. Deze pilootfase werd door de Vlaamse regering recent verlengd en loopt nog tot eind december 2025. Het doel van de pilootfase is het ontwikkelen en uitproberen van nieuwe vormen van rechtstreeks toegankelijke VAPH-hulp.
107 initiatieven nemen deel aan de verlengde pilootfase.
Op deze pagina vindt u de initiatieven die in heel Vlaanderen werkzaam zijn met per initiatief meer uitleg over het initiatief.
Gespecialiseerde interventie in de reguliere vakantiewerking
Deelname aan vrijetijdsactiviteiten is van onschatbare waarde in het kader van gezondheid en welzijn. Onderzoek toont echter aan dat kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) significant minder deelnemen aan vrijetijdsactiviteiten in vergelijking met neurotypische leeftijdsgenoten. Onderzoekers beklemtonen het belang van gespecialiseerde interventie om deelname aan vrijetijdsactiviteiten ook op latere leeftijd te stimuleren. Om die reden organiseert de Liga Autisme Vlaanderen sinds 2018 kampen en vakanties met overnachting voor personen met ASS en een normale begaafdheid. We doen dit in nauw partnerschap met een reguliere organisatie vanuit jeugdwerk en sport.
Specifiek kamp- en vakantieaanbod voor personen met autisme
In samenwerking met een partner uit het reguliere jeugdwerk Afya, Heyo en Sport Vlaanderen, realiseren we een kwaliteitsvol aanbod specifiek voor personen met ASS en een normale begaafdheid van 10 tot 65 jaar.
In vergelijking met inclusieve initiatieven, zetten wij bij onze initiatieven doelgericht in op:
- een kennismakingsgesprek voor aanvang van het initiatief met elke deelnemer,
- aanpassingen op maat,
- een begeleidingsgraad van 1 begeleider per 2 à 3 deelnemers,
- autismespecifieke knowhow bij het volledige kampteam,
- kleine kampgroepen van maximaal 20 deelnemers,
- een voorspelbaar weekprogramma,
- een autismevriendelijke kamplocatie.
Leeftijdsgroep
Personen met een autisme stoornis en een normale begaafdheid van 10 tot 65 jaar.
Reguliere partners en spelers binnen het jeugdwerk over heel Vlaanderen.
Onze expertise ligt in de doorgedreven kennis rondom autisme en het autismevriendelijk maken van de context. Dankzij de samenwerking met een reguliere partner slagen we erin een Vlaanderenbreed aanbod te realiseren dat uniek is, zich richt tot een specifieke doelgroep en uitblinkt in autismevriendelijkheid. We zetten via outreach actief in op het inspireren en versterken van onze partnerorganisaties en andere spelers binnen het jeugdwerk, zodat ze hun inclusief aanbod autismevriendelijker kunnen maken.
Contactinfo
Hulplijn voor mensen met een niet-aangeboren hersenletsel en hun netwerk
De Hersenletsel Lijn biedt mensen met een niet-aangeboren hersenletsel (NHA), hun mantelzorgers, familieleden en zorgverleners een luisterend oor en ondersteunt hen in hun zoektocht naar de juiste begeleiding en hulp. De Hersenletsel Lijn is een initiatief van de Hersenletsel Liga. De Hersenletsel Liga vzw is een patiëntenorganisatie die zich inzet voor een betere levenskwaliteit van mensen met NAH en hun omgeving. We beantwoorden vragen, geven informatie, behartigen de belangen van mensen met een NAH en hun omgeving, stimuleren onderzoek en sensibiliseren het ruime publiek en professionals over NAH.
De Hersenletsel Lijn biedt een luisterend oor en zoekt met met jou naar een oplossing of een antwoord op jouw vragen rond:
- mobiliteit
- vorming
- lotgenotencontacten
- vrije tijd
- opleiding of onderwijs
- werken
- wonen
- woonomgeving en huishouden
- dagbesteding
- samenleven na een hersenletsel
- veranderingen in cognitie, geheugen, organisatie, communicatie,…
- begrijpen van veranderingen in gedrag en emoties na hersenletsel
- diagnostiek en behandeling
- financiële en juridische informatie
- hulpmiddelen en aanpassingen op vlak van motoriek, communicatie, woningaanpassing,…
- informatie, advies of doorverwijzing
Wie kan ons bellen?
- Mensen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH)
- Netwerk van iemand met NAH
- Mantelzorgers van iemand met NAH
- Zorgverleners - voor een cliënt met NAH
We zijn bereikbaar
- op het nummer 02 681 81 81
- via contact@hersenletsellijn.be
- via het contactformulier op www.hersenletsellijn.be(opent nieuw venster)
Meer info
Je vindt heel wat informatie over NAH op de website www.hersenletselliga.be(opent nieuw venster). Je leest er onder andere verhalen van lotgenoten.
Onze activiteitenkalender geeft een mooi overzicht van alle vormingen, contactmomenten, hersenletsel-cafés,… die er gepland zijn.
Bij Magenta kunnen ouders van kinderen met een (een vermoeden van) handicap samen met andere ouders diverse workshops volgen. Het aanbod is gevarieerd:
- fysieke bijeenkomsten overal in Vlaanderen en Brussel of online sessies, zowel reeksen als losse modules,
- aanbod voor ouders van kinderen van 0 tot 14 jaar met focus op zorg-werk-leven-balans, en aanbod voor ouders van jongeren van 15 tot 25 jaar met focus op overgang naar volwassen leven,
- workshops en infosessies begeleid door een (vrijwillige) ervaringsdeskundige ‘ouder voor en door ouders’.
Verbinden en uitwisselen van ervaring
Magenta verbindt ouders met elkaar vanuit een open, positieve insteek waarbij er belangeloos uitwisseling ontstaat. Het valoriseert de expertise die ouders hebben, maakt hun krachten zichtbaar, verbreedt hun blikveld en versterkt hen in het nemen van geïnformeerde keuzes. Respect voor ieders perspectief en inbreng wordt als waardevol en verrijkend gezien. Vertrekpunt is geloof in en bevestiging van de krachten van ouders, kind met zorgnoden, andere gezinsleden, eigen netwerk en hulpverleners. Family Quality of Life is het referentiekader: aandacht voor individuele noden en behoeften en wensen van elk gezinslid en van het gezin als systeem. Naast groepsbegeleiding willen we in beperkte mate inzetten op ambulante of mobiele ouderbegeleiding en op outreach met open invulling.
Leeftijdsgroep
Ouders van kinderen en jongvolwassenen met een (vermoeden van) handicap.
Contactinfo en inschrijvingen
Met MOBI 24/7 heeft de klant altijd een professionele begeleider binnen handbereik, waar en wanneer ook. Of je nu behoefte hebt aan een goed gesprek of praktische hulp, MOBI 24/7 biedt de oplossing. Met deze service krijgt de klant gemakkelijk ondersteuning door te videobellen of te bellen via een vaste computer, laptop, tablet of smartphone. Het is zeer gebruiksvriendelijk, zelfs voor mensen die niet digitaal vaardig zijn. MOBI 24/7 is permanent beschikbaar, dag en nacht, zeven dagen per week. De service is volledig op vraag en oplossingsgericht, waarbij de gebruiker het initiatief neemt en niet afhankelijk is van de beschikbaarheid van een begeleider of een voorziening.
Er zijn twee functies beschikbaar:
- De ‘waakvlamfunctie’, waarbij de gebruiker altijd en overal (24/7) ondersteuning kan krijgen.
- De ‘structurele functie’, waarbij afspraken worden ingepland en de klant zelf bepaalt hoe vaak er ondersteuning nodig is per week of per maand.
Samenwerking met andere sectoren
MOBI 24/7 kan als zelfstandige ondersteuningsvorm aangeboden worden, maar werkt ook vlot en soepel samen met andere vormen van hulpverlening binnen het VAPH, andere zorgsectoren en zelfs ook sectoren buiten de zorg. De begeleiders van MOBI 24/7 werken nauw samen met ondersteuners in het veld en richten zich zowel op begeleiders als werknemers.
Lage kostprijs
Een klant kan gebruik maken van de MOBI 24/7 service door het activeren van een abonnement. De kostprijs voor dit abonnement wordt laag gehouden zodat dit geen drempel hoeft te zijn.
Preventief
MOBI 24/7 werkt zeer preventief. De gebruiker hoeft zijn of haar ondersteuning niet uit te stellen en door deze preventieve ondersteuning kunnen crisissen en escalaties voorkomen worden. Deze service is zeer laagdrempelig en biedt de gebruiker voldoende afstand om zelf de touwtjes in handen te houden, terwijl de ondersteuning tegelijkertijd snel en effectief aanwezig is.
Leeftijdsgroep
Geen specifieke leeftijdsaanduiding.
Doven en slechthorenden verwerven skills en tools om op hun eigen unieke manier te navigeren door het leven.
Kans op vereenzaming
We merken dat veel dove en slechthorende kinderen, jongeren en volwassenen op verschillende tijdstippen in hun leven problemen ontwikkelen gelinkt aan hun identiteit, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Het tekort aan ervaringen met ‘erbij horen’ in combinatie met ervaringen van ‘anders zijn dan de groep’ brengt de ontwikkeling in deze domeinen uit balans. Dit gebeurt vaak op een moment dat doven en slechthorenden (DSH) niet (meer) in een begeleidingstraject zitten. We ervaren dat dit op langere termijn vereenzaming in de hand werkt. Het leidt tot escalatie van kleine en herkenbare problemen die voorkomen hadden kunnen worden.
Thuisbegeleidingsdiensten en rolmodellen
Om hieraan tegemoet te komen, maken we een open traject mogelijk waarin DSH doorheen hun levensloop samen met dove en slechthorende rolmodellen (DRM) en peers aan de nodige vaardigheden en competenties kunnen werken. Zo kunnen zij als veerkrachtige en zelfregulerende personen deelnemen aan een inclusieve maatschappij. Het beleven van dovencultuur, het verwerven van Vlaamse gebarentaal (VGT) en hierover reflecteren is onmisbaar binnen dit aanbod. Daarom werken we nauw samen met het Vlaams Gebarentaal Centrum. Dit initiatief wordt over heel Vlaanderen georganiseerd door de 5 thuisbegeleidingsdiensten voor dove en slechthorende personen. (Sint-Lievenspoort vzw,
KI Woluwe TBD, KOCA vzw, KIDS vzw, Begeleidingscentrum Spermalie - vzw De Kade).
Groepsactiviteiten
Het aanbod bestaat concreet uit groepsactiviteiten voor DSH en hun context, aangevuld met mobiele/ambulante begeleidingen en uitgebreide en pro-actievere outreach. DRM worden ingezet in het op maat coachen van DSH en hun context. Voor kinderen en jongeren is er een leeftijdsadequaat groepsaanbod samen met DRM met sessies rond taal, sociale vaardigheden, executieve functies en psycho educatie. Voor volwassenen ligt de focus eerder op zelfstandigheid, werk en identiteit.
Leeftijdsgroep
Geen specifieke leeftijdsaanduiding.