Klacht indienen

U hebt het recht om een klacht in te dienen bij uw zorgaanbieder. 

Hoe kunt u een klacht indienen?

  1. Bij de directie van de zorgaanbieder 
    U stuurt een brief of een e-mail naar de directie van uw zorgaanbieder. 
    • De directie noteert uw klacht en bezorgt u binnen dertig dagen een schriftelijk antwoord.
       
  2. Bij de interne klachtencommissie van de zorgaanbieder
    Bent u niet tevreden met het antwoord van de directie, dan kunt u een brief of een e-mail sturen naar de interne klachtencommissie van de zorgaanbieder. 
    Die commissie bestaat uit: 

    • een vertegenwoordiger van de zorgaanbieder (deze mag niet dezelfde persoon zijn als de directie van de zorgaanbieder) en 
    • een vertegenwoordiger van de gebruikers. 

    De klachtencommissie probeert een akkoord te bereiken tussen u en de zorgaanbieder. U wordt daarbij gehoord en u kunt zich laten bijstaan. 

    • De commissie brengt u en de zorgaanbieder binnen dertig dagen op de hoogte van zijn oordeel over uw klacht.
    • Als de klacht gegrond wordt bevonden, heeft de zorgaanbieder daarna nog eens dertig dagen de tijd om u schriftelijk te melden op welke manier hij gevolg zal geven aan uw klacht. 
       
  3. Bij het VAPH
    Als de afhandeling via de interne klachtencommissie voor u niet voldoet, dan kunt u de klacht schriftelijk indienen bij de klachtendienst van het VAPH
    Het VAPH zal nagaan of de zorgaanbieder de reglementering heeft nageleefd. Als dat niet het geval is, legt het VAPH de zorgaanbieder maatregelen op.

De klachtenprocedure wordt ook beschreven in het document met de collectieve rechten en plichten van uw zorgaanbieder. 

Als u en andere gebruikers dezelfde klacht over de zorgaanbieder hebben, en als u die niet persoonlijk bij de zorgaanbieder wilt indienen, dan kan het collectieve overlegorgaan die klacht indienen bij de klachtendienst van het VAPH.