Kwaliteitsvolle ondersteuning

Zorgaanbieders moeten kwaliteitsvolle ondersteuning bieden en er ook voor zorgen dat u uw rechten kunt uitoefenen. Zo werden er in de regelgeving een aantal zaken vastgelegd waaraan een zorgaanbieder moet voldoen wanneer hij ondersteuning biedt aan een gebruiker. Deze rechten en plichten gelden voor:

  • vergunde zorgaanbieders
  • multifunctionele centra
  • aanbieders rechtstreeks toegankelijke hulp
  • diensten ondersteuningsplan

Dit kwaliteitskader is wettelijk vastgelegd in het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2011 betreffende de algemene erkenningsvoorwaarden en kwaliteitszorg van voorzieningen voor opvang, behandeling en begeleiding van personen met een handicap(opent nieuw venster), kortweg BVR Kwaliteit.

Op www.zorgwijs.be(opent nieuw venster) kunt u op zoek gaan naar het beschikbare aanbod van de zorgaanbieders in uw buurt. U kunt zoeken naar rechtstreeks toegankelijke hulp en naar niet-rechtstreeks toegankelijke hulp voor minder- en meerderjarigen. Bent u eerder op zoek naar een persoonlijke assistent? Dan kunt u een vacature plaatsen op het platform. Persoonlijke assistenten kunnen zelf op het platform ook laten weten dat ze beschikbaar zijn.

Direct naar

  • Organisaties

    Het VAPH erkent, vergunt, machtigt, subsidieert en registreert diensten en organisaties.

  • Hebt u een klacht?

    Het VAPH doet alles wat het kan om u zo goed mogelijk te dienen. Toch is het denkbaar dat u niet altijd even tevreden bent over de service van het VAPH of de dienstverlening van de door het VAPH erkende en gesubsidieerde diensten en voorzieningen. In dat geval kunt u een klacht indienen.

  • Welke zorg en ondersteuning hebt u nodig?

    Het VAPH biedt verschillende vormen van ondersteuning. Om te weten welke zorg en ondersteuning voor u best past, kunt u beroep doen op verschillende organisaties en diensten.