Uw zorgaanbieder zet de ondersteuning stop

De zorgaanbieder kan uw ondersteuning alleen beëindigen in een van deze situaties:

  • Er is overmacht. Bijvoorbeeld: na een brand.
  • U voldoet niet meer aan de voorwaarden die uw zorgaanbieder aan alle gebruikers oplegt. Bijvoorbeeld: u krijgt een bijkomende handicap en valt buiten de doelgroep van uw zorgaanbieder.
  • De zorgaanbieder kan niet meer beantwoorden aan uw noden en zorgvragen. Bijvoorbeeld: uw zorgaanbieder kan u niet meer opvangen omdat uw gezondheid sterk achteruit gaat. 
  • U of uw vertegenwoordiger komt de verplichtingen van de individuele dienstverleningsovereenkomst of de collectieve rechten en plichten niet na. Bijvoorbeeld: u betaalt de financiële bijdrage of de woon- en leefkosten niet.
  • U gaf met opzet foute info in de verklaring op eer over:
    • de vergoeding voor hulp van derden, of
    • de ondersteuning door een voorziening
  • U ontvangt een vergoeding voor hulp van derden:
    • maar sloot daarvoor geen overeenkomst af met het VAPH, of
    • komt de verplichtingen uit die overeenkomst niet na. 

Tijdens de proefperiode kan de zorgaanbieder uw ondersteuning enkel beëindigen in geval van de eerste vier situaties.

De zorgaanbieder moet de volgende stappen zetten bij het overgaan tot een stopzetting van de ondersteuning: