In het menu ‘Overzicht aanvragen’ staan al uw aanvragen voor een persoonsvolgend budget en voor hulpmiddelen en aanpassingen. Ook de vragen tot heroverweging die u hebt ingediend, kunt u hier bekijken en opvolgen. Verder kunt u via dit menu facturen en betaalbewijzen voor goedgekeurde hulpmiddelen en aanpassingen indienen.
![Overzicht aanvragen Mijn VAPH](/sites/default/files/styles/media_full/public/2025-01/overzicht%20aanvragen%201.png?itok=3wGuxwP5)
Aanvragen voor een persoonsvolgend budget (PVB)
Onder ‘Mijn aanvragen voor persoonsvolgend budget (PVB)’ ziet u welke vragen u al hebt gesteld:
![aanvragen pvb Mijn VAPH](/sites/default/files/styles/media_full/public/2025-01/aanvragen%20pvb.png?itok=YTvFwEY-)
- PVB-procedure: procedure via dewelke uw aanvraag werd ingediend
- Aanvraagdatum: de datum waarop uw aanvraag werd ingediend
- Status: de evolutie van uw vraag in het goedkeuringsproces:
- In behandeling: het VAPH onderzoekt uw vraag
- Voornemen beslissing: voorlopige beslissing
- Goedgekeurd: uw budget wordt toegewezen.
Dat betekent niet dat u het budget onmiddellijk krijgt. Elke aanvraag voor een persoonsvolgend budget wordt beoordeeld op basis van enkele criteria. Op basis van die criteria wordt iedere aanvraag in een van de drie prioriteitengroepen geplaatst. De prioriteitengroep waarin uw vraag zich bevindt, is bepalend voor de wachttijd tot de terbeschikkingstelling van uw persoonsvolgend budget. - Beslissing terbeschikkingstelling: u krijgt uw budget, u kunt nu overeenkomsten registreren en kosten indienen. Dat doet u via het menu ‘Persoonlijk budget’.
- Weigering: uw aanvraag werd geweigerd.
- Hoofdvraag: na goedkeuring staat hier de prioriteitengroep waarin de vraag is ingedeeld en de datum van wanneer de vraag op de prioriteitenlijst staat.
- Acties: via de knop ‘Detail PVB’ vindt u meer informatie over uw aanvraag (B- en P-waarde, gevraagde ondersteuning, beslissingsbrief …).
Als er bij de status van uw aanvraag ‘Voornemen’ staat, dan kunt u een heroverweging vragen:
- Klik op de knop ‘Detail PVB’ rechts naast de vraag.
- Klik links onderaan het scherm op de knop ‘Aanvraag heroverweging’.
![knop aanvraag heroverweging Mijn VAPH](/sites/default/files/styles/media_full/public/2025-01/Heroverweging.jpg?itok=kyRXAas1)
- Vul in het vak ‘Motivatie’ in waarom u een vraag tot heroverweging wilt indienen.
- Vul in het gedeelte ‘Ondertekening’ de nodige velden in. De verzenddatum is de datum waarop u op de knop ‘Verzenden’ klikt.
- Klik op ‘Verzenden’.
U krijgt de melding ‘De gevraagde aanvraag heroverweging is aangemaakt’ te zien bovenaan de pagina.
![bevestiging heroverweging Mijn VAPH](/sites/default/files/styles/media_full/public/2025-01/Bevestiging%20heroverweging.jpg?itok=Ci9I_q7K)
- Uw aanvraag voor heroverweging is geregistreerd in uw dossier en wordt verder behandeld door de heroverwegingscommissie die u op de hoogte brengt van de volgende stappen. In mijnvaph.be ziet u dat de status van de vraag veranderd is in ‘In heroverweging’.
- Onderaan vindt u bij ‘Mijn aanvragen van een heroverweging van de beslissing over een persoonsvolgend budget (PVB)’ een overzicht en de status van de heroverwegingen in uw dossier.
Aanvragen van een tegemoetkoming voor hulpmiddelen en aanpassingen (IMB)
Onder ‘Mijn aanvragen van een tegemoetkoming voor hulpmiddelen’ ziet u welke vragen u al hebt gesteld:
![aanvragen imb Mijn VAPH](/sites/default/files/styles/media_full/public/2025-01/aanvragen%20imb.png?itok=247sqGwG)
- Hulpmiddel: de beschrijving van het gevraagde hulpmiddel
- Aanvraag: de datum waarop het hulpmiddel aangevraagd werd
- Bedrag: het bedrag dat besteed mag worden aan de aankoop van het aangevraagde hulpmiddel
- Status: de evolutie van de vraag in het goedkeuringsproces:
- In behandeling: er is nog geen beslissing genomen over de terugbetaling van het hulpmiddel.
- Voorlopig geweigerd: voorlopige negatieve beslissing
- Goedgekeurd: er mogen facturen (vanaf de aanvraagdatum) ingestuurd worden die terugbetaald zullen worden.
- Geweigerd: het hulpmiddel werd geweigerd en de kosten voor het hulpmiddel zijn voor eigen rekening.
Als er bij de status ‘Voorlopig geweigerd’ staat, dan kunt u een heroverweging vragen:
- Klik op de knop ‘Details’ rechts naast de vraag. Als u voor meerdere hulpmiddelen een aanvraag tot heroverweging wilt indienen, volstaat het om bij één hulpmiddel op ‘Details’ te klikken.
Klik links onderaan het scherm op de knop ‘Aanvraag heroverweging’.
![knop aanvraag heroverweging Mijn VAPH](/sites/default/files/styles/media_full/public/2025-01/Heroverweging.jpg?itok=kyRXAas1)
- Als u voor bepaalde geweigerde hulpmiddelen geen heroverweging wilt indienen, dan moet u die hulpmiddelen uitvinken.
- Vul in het vak ‘Motivatie’ in waarom u een vraag tot heroverweging wilt indienen.
- Vul in het gedeelte ‘Ondertekening’ de nodige velden in. De verzenddatum is de datum waarop u op de knop ‘Verzenden’ klikt.
- Klik op ‘Verzenden’.
U krijgt de melding ‘De gevraagde aanvraag heroverweging is aangemaakt’ te zien bovenaan de pagina.
![bevestiging heroverweging Mijn VAPH](/sites/default/files/styles/media_full/public/2025-01/Bevestiging%20heroverweging.jpg?itok=Ci9I_q7K)
- Uw aanvraag voor heroverweging is geregistreerd in uw dossier en wordt verder behandeld door de heroverwegingscommissie die u op de hoogte brengt van de volgende stappen. In mijnvaph.be ziet u dat de status van de vraag veranderd is in ‘In heroverweging’.
- Onderaan vindt u bij ‘Mijn aanvragen van een heroverweging van de beslissing over een tegemoetkoming voor hulpmiddelen (IMB)’ een overzicht en de status van de heroverwegingen in uw dossier.
Via de knop ‘Details’ krijgt u een gedetailleerd overzicht van het hulpmiddel dat aangevraagd werd:
![detail IMB vraag Mijn VAPH](/sites/default/files/styles/media_full/public/2025-01/Detail%20IMB-vraag.jpg?itok=0KP-3-Uk)
- Bedragen en betalingen: een overzicht van de facturen die ingestuurd werden en de betalingen ervan
- Overschrijving: datum waarop de factuur betaald werd
- Bedrag: het bedrag dat in aanmerking genomen werd voor de betaling
- Status: status van de aangevraagde betaling
- Begunstigde: het rekeningnummer waarop het bedrag werd uitbetaald
- Facturen: de ingediende facturen inzien
Als een hulpmiddel goedgekeurd is, dan kunt u via ‘Document opladen’ een factuur of een betalingsbewijs elektronisch doorsturen naar het VAPH voor dat hulpmiddel.
- Klik op ‘Document opladen’. Er opent zich een pop-upvenster:
![document verzenden Mijn VAPH](/sites/default/files/styles/media_full/public/2025-01/Document%20opladen.jpg?itok=5NcLDD0F)
- Klik op ‘Selecteer document’ en selecteer het document dat op uw computer staat.
- Als u meerdere documenten in een keer wilt selecteren, houd dan de ctrl-knop ingedrukt terwijl u de documenten aanklikt.
- Klik op ‘Openen’ om de documenten op te laden.
- Klik op de knop ‘Verzenden’ om de documenten naar het VAPH te versturen.
Het document wordt dan zo snel mogelijk behandeld door de dossierbehandelaars in onze provinciale kantoren. Zodra er een betaling is uitgevoerd, ziet u in de tabel ‘Overzicht hulpmiddelen’ bij het desbetreffende hulpmiddel onder ‘Uitbetaald bedrag’ het bedrag van de betaling verschijnen.
U kunt facturen en betaalbewijzen ook opladen via een snelkoppeling op de startpagina. Klik op ‘Document opladen’ in de tegel ‘Documenten’ op de startpagina. Meer informatie vindt u onder ‘Documenten’.
Direct naar
Persoonsvolgend budget
Het persoonsvolgend budget (PVB) is een budget op maat waarmee u zorg en ondersteuning kunt inkopen.
Hulpmiddelen en aanpassingen
Het VAPH geeft tegemoetkomingen voor hulpmiddelen en aanpassingen in de privésituatie.