Inloggen en startpagina

De printscreens in deze handleiding komen uit een fictief dossier. 

Inloggen in Mijn VAPH

Om toegang te krijgen tot het e-loket mijnvaph.be, surft u naar https://mijnvaph.be.

U kunt op vier manier inloggen in mijnvaph.be:

  • via itsme
  • via eID en aangesloten kaartlezer
  • via een beveiligingscode via mobiele app
  • via een beveiligingscode via sms
schermafdruk login

Let op: 

Als er voor een minderjarige een eerste keer moet worden ingelogd in mijnvaph.be om zijn punten rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) te raadplegen of om een EDC-kaart aan te vragen, moet dat met de e-ID van de minderjarige zelf. 

Op de startpagina, in de tegel ‘Mijn profiel’, kunt u dan klikken op ‘Wie heeft toegang tot mijn dossier’. Op die pagina kunt u andere personen toegang geven tot het dossier, via de groene knop ‘Toegang toevoegen’ (rechts bovenaan het scherm). U kunt aanvinken wat die persoon allemaal mag zien en doen in het dossier. Meer uitleg daarover vindt u bij Profiel. Een volgende keer kunt u dan met uw eigen e-ID inloggen.

Wanneer uw kind jonger is dan 6 jaar, is er geen pincode voor de e-ID en kunt u niet inloggen in het e-loket mijnvaph.be. Contacteer dan het VAPH via het vragenformulier op de website of telefonisch op het nummer 02 249 30 00. 

Na het inloggen moet u uw hoedanigheid kiezen om toegang te krijgen tot mijnvaph.be. Enkele voorbeelden van hoedanigheden:

  • burger
  • medewerker van ‘organisatie’
  • wettelijk vertegenwoordiger van ‘persoon x’
  • volmachthouder van ‘persoon x’ 

De hoedanigheid bepaalt hoe uw landingspagina in mijnvaph.be er zal uitzien:

  • Als persoon met een handicap, of als zijn wettelijk vertegenwoordiger of volmachthouder, komt u terecht op de startpagina van het dossier waar u toegang tot hebt.
  • Als medewerker van een organisatie moet u eerst het dossier opzoeken. Door te klikken op de knop ‘Open dossier’ komt u terecht op de startpagina van het dossier. U kunt naar een ander dossier gaan door linksboven in het kruimelpad te klikken op ‘Dossiers’ of door in het zijmenu te klikken op ‘Wijzigen’ onder de naam van de cliënt.

Wat met co-ouderschap of 2 wettelijk vertegenwoordigers?

Als wettelijk vertegenwoordiger kunt u zelf uw contactgegevens aanpassen in mijnvaph.be. Dat is mogelijk voor elke ouder of wettelijk vertegenwoordiger afzonderlijk, zolang u geregistreerd staat als wettelijk vertegenwoordiger in het dossier. Dat moet het VAPH voor u doen. U moet dan inloggen in mijnvaph.be met de hoedanigheid van wettelijk vertegenwoordiger.

Startpagina

Op de startpagina worden de ondersteuningsvormen weergegeven in tegels:  hulpmiddelen en aanpassingen, persoonsvolgend budget, Andere ondersteuning zoals rechtstreeks toegankelijke hulp .en kortverblijf ...

U vindt er verschillende knoppen die u toelaten om snel naar een bepaald overzicht of een bepaalde actie in uw dossier te gaan. Bijvoorbeeld om verzonden brieven in te kijken of de status van uw aanvraag te zien. 

Via ‘Wie heeft toegang tot mijn dossier?’ in de tegel ‘Mijn profiel’ vindt u een overzicht van wie er toegang heeft tot uw dossier. Daar kunt u ook nieuwe volmachten toekennen. Lees meer op de pagina Profiel

De tegel ‘Persoonlijk budget beheren’ is enkel zichtbaar als er een actieve terbeschikkingstelling van een persoonsvolgend budget of persoonlijke-assistentiebudget is. 

Startpagina Mijn VAPH

Zijnavigatie

Het menu voor mijnvaph.be vindt u terug door in de linkerbovenhoek naast ‘Dossiers’ te klikken op de drie streepjes (‘Open zijnavigatie’). Onder ‘Mijn dossier’ vindt u het menu met de belangrijkste onderdelen van mijnvaph.be: 

Sommige items hebben subcategorieën, zoals bijvoorbeeld het geval is bij ‘Persoonlijk budget’ of ‘Profiel’.

Zijnavigatie Mijn VAPH

Direct naar

  • Over Mijn VAPH

    Via het e-loket mijnvaph.be kunt u of uw wettelijk vertegenwoordiger uw persoonlijk dossier bij het VAPH online raadplegen.