Als u sinds 1 januari 2002 al een tegemoetkoming voor een hulpmiddel aanvroeg bij het VAPH via een multidisciplinair team (MDT) en daarvoor een adviesrapport hebt ingediend, kunt u in heel wat situaties zelf een tegemoetkoming voor hulpmiddelen of aanpassingen aanvragen. Dan volstaat een vereenvoudigde aanvraag. Uw eerdere aanvraag via een MDT hoeft daarvoor niet noodzakelijk goedgekeurd te zijn door het VAPH.
U kunt snel en eenvoudig een aanvraag indienen door het digitale invulformulier in het e-loket mijnvaph.be te gebruiken (via het menu 'Ondersteuning > Hulpmiddelen'). U kunt het formulier ook per post bezorgen:
VAPH
Koning Albert II-laan 15 bus 320
1210 Brussel
Opgelet: U kunt het formulier niet persoonlijk naar een VAPH-kantoor brengen.
Als u bij het invullen van de formulieren vragen hebt, kunt u bellen naar 02 249 30 00.
Eerst aanvragen, dan pas aankopen
Als u een tegemoetkoming voor hulpmiddelen of aanpassingen aanvraagt, is het heel belangrijk dat u eerst uw aanvraag indient en pas daarna tot de aankoop van het hulpmiddel of de aanpassing overgaat.
Welke situaties?
U vraagt een 'eenvoudig' hulpmiddel of een 'eenvoudige' aanpassing aan. De eenvoudige hulpmiddelen of aanpassingen zijn in de refertelijst aangeduid met een sterretje (*).
U kunt deze aanvraag indienen via het formulier 'Aanvraag van een eenvoudig hulpmiddel of een eenvoudige aanpassing'. U kunt het formulier digitaal invullen en indienen via het e-loket mijnvaph.be (via het menu 'Ondersteuning > Hulpmiddelen') of per post bezorgen:
VAPH
Koning Albert II-laan 15 bus 320
1210 Brussel
Opgelet: U kunt het formulier niet persoonlijk naar een VAPH-kantoor brengen.
Een hulpmiddel of aanpassing waarvoor u in het verleden een tegemoetkoming van het VAPH kreeg, is aan vervanging toe.
Om deze aanvraag zelf te kunnen indienen, moet het nieuwe hulpmiddel dat of de nieuwe aanpassing die u wilt aankopen niet noodzakelijk exact hetzelfde zijn als hetgeen u vervangt, maar het moet wel tot dezelfde referterubriek behoren. Wanneer uw vorig hulpmiddel bijvoorbeeld een doucherolstoel of een notitietoestel met brailleweergave was, dan moet het nieuwe hulpmiddel dat ook zijn. Als u niet zeker bent of dat het geval is, dan kunt dat navragen bij uw provinciaal kantoor of opzoeken in de hulpmiddelendatabank of de refertelijst.
U kunt deze aanvraag indienen via het formulier 'Aanvraag tot hernieuwing van een goedgekeurd hulpmiddel of een goedgekeurde aanpassing'. U kunt het formulier digitaal invullen en indienen via het e-loket mijnvaph.be (via het menu 'Ondersteuning > Hulpmiddelen') of per post bezorgen:
VAPH
Koning Albert II-laan 15 bus 320
1210 Brussel
Opgelet: U kunt het formulier niet persoonlijk naar een VAPH-kantoor brengen.
Een offerte of factuur bij deze aanvraag is verplicht voor de aanvraag van een vervanging van een hulpmiddel waarvoor in de refertelijst geen tegemoetkoming is voorzien.
Opgelet: Als u in het verleden een tegemoetkoming kreeg voor het bouwen of verbouwen van een woning en u wilt nu voor het eerst een tegemoetkoming vragen om een andere woning te bouwen of verbouwen, dan moet u voor die aanvraag een beroep doen op een multidisciplinair team.
U ontving al een goedkeuring voor een hulpmiddel of een aanpassing. De geldigheidsduur van die beslissing is verlopen vooraleer u dat hulpmiddel aankocht of die aanpassing liet uitvoeren, en u wilt hetzelfde hulpmiddel toch nog aankopen of de aanpassing nog laten uitvoeren.
U kunt deze aanvraag indienen via het formulier 'Aanvraag tot hernieuwing van een goedgekeurd hulpmiddel of een goedgekeurde aanpassing'. U kunt het formulier digitaal invullen en indienen via het e-loket mijnvaph.be (via het menu 'Ondersteuning > Hulpmiddelen') of per post bezorgen:
VAPH
Koning Albert II-laan 15 bus 320
1210 Brussel
Opgelet: U kunt het formulier niet persoonlijk naar een VAPH-kantoor brengen.
U ontving al een goedkeuring voor een softwarepakket. Een upgrade van die software is noodzakelijk om de goede werking van het oorspronkelijke softwarepakket te garanderen.
U kunt deze aanvraag indienen via het formulier 'Aanvraag van een tegemoetkoming voor een onderhoud, herstelling of overplaatsing van een hulpmiddel of aanpassing, of een upgrade van goedgekeurde software'. U kunt het formulier digitaal invullen en indienen via het e-loket mijnvaph.be (via het menu 'Ondersteuning > Hulpmiddelen') of per post bezorgen:
VAPH
Koning Albert II-laan 15 bus 320
1210 Brussel
Opgelet: U kunt het formulier niet persoonlijk naar een VAPH-kantoor brengen.
Aandachtspunt in verband met SMA (Software Maintenance Agreement), een onderhoudscontract voor software
Bij de aankoop van een upgrade van een al eerder goedgekeurde software komt het VAPH enkel tussen voor de noodzakelijke upgrade die nodig is om een werkende oplossing te behouden. Dat betekent concreet dat een SMA niet in aanmerking komt voor een terugbetaling.
U hebt nood aan een tegemoetkoming voor onderhoud of herstellingen van een hulpmiddel of aanpassing. Als in de refertelijst een tegemoetkoming voor een hulpmiddel of aanpassing bepaald wordt en u vraagt dat hulpmiddel aan, dan kent het VAPH bij een goedkeuring voor het hulpmiddel of de aanpassing ook automatisch de bijhorende tegemoetkomingen voor onderhoud en/of herstelling toe. U hoeft daarvoor geen afzonderlijke aanvraag in te dienen. Als er geen budget voor onderhoud of herstellingen goedgekeurd werd voor uw hulpmiddel, bijvoorbeeld omdat het op dat moment nog niet voorzien was in de refertelijst, of het toegekende budget voor herstellingen is ontoereikend, dan kunt u de aanvraag daarvoor zelf indienen. Dat geldt ook voor het aanvragen van een vergoeding voor herstellingen waarvoor geen tegemoetkoming voorzien is in de refertelijst.
U kunt deze aanvraag indienen via het formulier 'Aanvraag van een tegemoetkoming voor een onderhoud, herstelling of overplaatsing van een hulpmiddel of aanpassing, of een upgrade van goedgekeurde software'. U kunt het formulier digitaal invullen en indienen via het e-loket mijnvaph.be (via het menu 'Ondersteuning > Hulpmiddelen') of per post bezorgen:
VAPH
Koning Albert II-laan 15 bus 320
1210 Brussel
Opgelet: U kunt het formulier niet persoonlijk naar een VAPH-kantoor brengen.
Een offerte of factuur bij deze aanvraag is verplicht voor de aanvraag van:
- een bijkomende herstelling van een hulpmiddel als het toegekend refertebedrag voor herstellingen opgebruikt is
- een herstelling van een hulpmiddel waarvoor de refertelijst geen tegemoetkoming voor herstellingen voorziet
Vraag altijd eerst na bij uw leverancier of het mogelijk en zinvol is om uw hulpmiddel of aanpassing te herstellen.
Vergelijk de kostprijs daarvan met de kostprijs van een nieuw hulpmiddel voordat u een aanvraag indient. Het kan zijn dat de kostprijs voor een herstelling te hoog oploopt en dat het onzeker is hoelang het herstelde hulpmiddel nadien nog goed zal blijven werken. In dat geval kan het beter zijn om de aankoop van een nieuw hulpmiddel te overwegen.
U hebt nood aan een tegemoetkoming voor de overplaatsing van een vast geplaatst hulpmiddel of aanpassing, bijvoorbeeld naar een nieuwe auto of woning.
U kunt deze aanvraag indienen via het formulier 'Aanvraag van een tegemoetkoming voor een onderhoud, herstelling of overplaatsing van een hulpmiddel of aanpassing, of een upgrade van goedgekeurde software'. U kunt het formulier digitaal invullen en indienen via het e-loket mijnvaph.be (via het menu 'Ondersteuning > Hulpmiddelen') of per post bezorgen:
VAPH
Koning Albert II-laan 15 bus 320
1210 Brussel
Opgelet: U kunt het formulier niet persoonlijk naar een VAPH-kantoor brengen.
Een offerte of factuur bij deze aanvraag is verplicht.
Vraag altijd eerst na bij uw leverancier of het mogelijk en zinvol is om uw hulpmiddel of aanpassing over te plaatsen.
Vergelijk de kostprijs daarvan met de kostprijs van een nieuw hulpmiddel voordat u een aanvraag indient. Het kan zijn dat de kostprijs voor de overplaatsing te hoog oploopt en dat het onzeker is hoelang het overgeplaatste hulpmiddel nadien nog goed zal blijven werken. In dat geval kan het beter zijn om de aankoop van een nieuw hulpmiddel te overwegen.
Opgelet: als u een hulpmiddel of aanpassing aanvraagt dat vastgemaakt wordt in een woning die niet uw eigendom is, dan is er steeds toestemming van de eigenaar nodig voor de plaatsing.
U hebt nood aan incontinentiemateriaal en u bent al gekend bij het VAPH.
Dan volstaat het om het formulier 'Aanvraag van een tegemoetkoming in de kosten van incontinentiemateriaal' door uw behandelende arts te laten invullen. U kunt het formulier opladen in het e-loket mijnvaph.be (via het tabblad 'Documenten') of per post bezorgen:
VAPH
Koning Albert II-laan 15 bus 320
1210 Brussel
Opgelet: U kunt het formulier niet persoonlijk naar een VAPH-kantoor brengen.
Meer info vindt u op de pagina over incontinentiemateriaal.
Kunt u of kan uw kind zich door een handicap niet te voet, met een mobiliteitshulpmiddel, met een (aangepaste) fiets of met het openbaar vervoer vanuit de woonplaats naar school verplaatsen? Is er daardoor nood aan individueel vervoer van en naar de school of nood aan verblijf op een internaat of op een studentenkamer?
Dan kunt u zelf een tegemoetkoming voor vervoers- of verblijfskosten aanvragen via het formulier ‘Aanvraag van een tegemoetkoming in de kosten voor vervoer en verblijf’. U kunt het formulier opladen in het e-loket mijnvaph.be (via het tabblad 'Documenten') of per post bezorgen:
VAPH
Koning Albert II-laan 15 bus 320
1210 Brussel
Opgelet: U kunt het formulier niet persoonlijk naar een VAPH-kantoor brengen.
Meer info vindt u op de pagina over vervoers- en verblijfskosten in het gewoon onderwijs.
Belangrijke informatie
- Als een offerte niet verplicht is, is het toch logisch dat u bij het overwegen van een nieuwe aankoop al nagedacht hebt over de keuze van een nieuw toestel en informatie gezocht hebt over de kostprijs van de alternatieven. Als er een offerte is of als u duidelijk weet welk toestel u wilt aankopen, dan vermeldt u dat best bij de aanvraag.
- Een vereenvoudigde aanvraag betekent niet dat u automatisch een tegemoetkoming krijgt voor het hulpmiddel dat, of de aanpassing die, u aanvraagt. Ook wanneer de refertetermijn van een hulpmiddel verstreken is, moet de noodzaak van de vervanging door een nieuw hulpmiddel altijd aangetoond worden. Net zoals bij een andere aanvraag is uw motivering zeer belangrijk. Vermeld dus altijd alle redenen waarom de gevraagde tegemoetkoming voor u noodzakelijk is. Zonder die motivering kan het VAPH geen nieuwe tegemoetkoming toekennen. Als het VAPH nog vragen heeft bij uw motivering, kan het bijkomende informatie opvragen of u doorverwijzen naar een multidisciplinair team voor een advies.
- Een zeer algemene toelichting zoals ‘het hulpmiddel is aan vervanging toe’ of ‘het hulpmiddel is versleten’ volstaat niet. Omschrijf de specifieke problemen die u bij het gebruik van hulpmiddel ondervindt. In het aanvraagformulier neemt het VAPH daarom gerichte vragen en aandachtspunten op.
- Lees zeker ook in de refertelijst de volledige hulpmiddelenfiche die hoort bij het gewenste hulpmiddel aandachtig voor u de aanvraag opmaakt en indient. Daarin vindt u belangrijke informatie over de voorwaarden waaraan het hulpmiddel dat u aankoopt moet voldoen voor een terugbetaling en over de mogelijke andere hulpmiddelen die een oplossing kunnen bieden.
- U kunt ook bijkomende informatie die uw aanvraag helpt motiveren, samen met het aanvraagformulier bezorgen aan het VAPH, als u dat wilt.
Zeer uitzonderlijke zorgbehoefte
Wilt u omwille van een zeer uitzonderlijke zorgbehoefte een aanvullende tegemoetkoming aanvragen boven op de aanvraag van een refertebedrag voor een hulpmiddel? En kunt u het refertebedrag aanvragen met een vereenvoudigde aanvraag? Dan kunt u ook die aanvullende tegemoetkoming omwille van een zeer uitzonderlijke zorgbehoefte aanvragen via een vereenvoudigde aanvraag. U moet de zeer uitzonderlijke zorgbehoefte dan wel duidelijk motiveren en altijd een offerte of factuur samen met de aanvraag bezorgen. Meer informatie vindt u op de pagina Hulpmiddelen in de refertelijst.