Aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp [RTH-aanbieders]
Voor VAPH-professionelen

Kwaliteitszorg

Kwaliteitshandboek

Elke dienst of zorgaanbieder heef een kwaliteitshandboek. Dat bevat volgende gegevens:

  1. de structuur van het kwaliteitshandboek;
  2. de beschrijving van het aanbod van de dienst of zorgaanbiedervoorziening;
  3. het kwaliteitsbeleid : missie, visie, waarden, doelstellingen, strategie en geschreven referentiekader;
  4. het kwaliteitssysteem, dat de volgende gegevens bevat :
    • de organisatiestructuur;
    • het overzicht en de werking van de overlegorganen;
    • de deelname aan externe overlegorganen;
    • het inzetten van de middelen;
    • het beheren van documenten van het kwaliteitshandboek;
    • de gebruikersgerichte processen, meer bepaald :
      • de intake;
      • het opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen van het handelingsplan;
      • het beëindigen van de ondersteuning;
      • het organiseren van het collectief overleg met de gebruikers;
      • het afhandelen van klachten van gebruikers;
      • het voorkómen, detecteren van en gepast reageren op grensoverschrijdend gedrag ten aanzien van gebruikers;
      • de tijdelijke afzonderingsmaatregelen;
      • het registreren van feiten en incidenten die zich voordoen in het kader van de geleverde ondersteuning die aanleiding geven tot schending of mogelijke schending van de integriteit, gezondheid, veiligheid en waardigheid van de gebruiker of medewerker & het voorkomen van en remediëren van de feiten en incidenten, vermeld in punt 8).
    • de organisatiegerichte processen;
  5. de zelfevaluatie.

Het kwaliteitshandboek is actueel, vormt een samenhangend geheel en komt overeen met de praktijk. Het ligt permanent ter beschikking van de medewerkers en de gebruikers van de dienst of zorgaanbieder.