Persoonlijke-assistentiebudget [PAB]

Besteding stap 2: overeenkomsten sluiten

Werken met een persoonlijke-assistentiebudget wil zeggen dat u als budgethouder werkt met persoonlijke assistenten. U bent opdrachtgever en/of werkgever van uw persoonlijke assistent. U bepaalt zelf wie uw persoonlijke assistenten zijn, met hoeveel persoonlijke assistenten u werkt, hoeveel u die personen betaalt, alsook welke overeenkomst u met hen sluit conform de Belgische arbeidswetgeving.

Het VAPH stelt volgende voorwaarden:

  • U moet de arbeidsreglementering en de VAPH-reglementering respecteren.
  • U moet een schriftelijke overeenkomst sluiten met elke zorgaanbieder.

Op elke overeenkomst moet minstens vermeld worden:

  • de identiteit van de verschillende partijen (met inbegrip van het rijksregisternummer van de persoonlijke assistent of het ondernemingsnummer van zelfstandigen/voorzieningen)
  • de naam van de minderjarige persoon met een handicap als een van beide ouders een overeenkomst sluit
  • de startdatum en duur van de overeenkomst en de opzegregeling
  • de concrete taakomschrijving van de persoonlijke assistent/individuele begeleider
  • de wekelijkse prestatieduur
  • de kostprijs van de persoonlijke assistentie (uurloon)
  • de betalingsbepalingen
  • de handtekening van beide partijen

Mogelijke overeenkomsten in het kader van de directe kosten zijn:

  • een arbeidsovereenkomst met een individuele begeleider of student
  • een overeenkomst met een familielid dat tot de tweede graad verwant is of een gezinslid van de budgethouder
  • een overeenkomst met een interimkantoor
  • een overeenkomst met een natuurlijke - of rechtspersoon
  • een overeenkomst met een organisatie/voorziening die persoonlijke assistenten ter beschikking stelt
  • een overeenkomst voor vervoer van personen met een handicap met een rechtspersoon of een multifunctioneel centrum (MFC)
  • een overeenkomst voor kortdurende dagopvang en/of verblijf in een multifunctioneel centrum (max. 155 dagen)
  • een overeenkomst met een vergunde zorgaanbieder voor kortdurende woon- of dagondersteuning (max. 155 dagen)
  • een overeenkomst met een organisator voor wijk-werken (wijkwerkcheques)
  • een gebruikersovereenkomst met een dienstenchequesbedrijf
  • een overeenkomst met een vrijwilligersorganisatie
  • een overeenkomst met een bijstandsorganisatie voor lidgeld en/of hoogdrempelige individuele bijstand
  • een overeenkomst in het kader van onbelast bijklussen
  • een overeenkomst met een geregistreerd ouderinitiatief voor kortdurend verblijf en dagondersteuning (max. 155 dagen)
  • een overeenkomst met een geregistreerd groenezorginitiatief voor dagondersteuning (max. 155 dagen)
  • een overeenkomst met een vergunde zorgaanbieder (inclusief multifunctioneel centrum) voor mobiele en ambulante begeleiding

Iedere overeenkomst die u sluit met een zorgaanbieder, moet u aan het VAPH meedelen via het formulier Een overeenkomst registreren voor de besteding van uw persoonlijke-assistentiebudget of via de registratie van de overeenkomst in mijnvaph.be.

Van zodra het VAPH die overeenkomst heeft goedgekeurd, kunt u uw gemaakte kosten meedelen aan het VAPH. Het VAPH stort die kosten terug op uw PAB-rekening. In de Richtlijnen voor de PAB-budgethouders vindt u per overeenkomst extra informatie.

Als een overeenkomst niet ingediend is bij het VAPH, is de terugbetaling van kosten onmogelijk.

U kunt de overeenkomsten registreren in het e-loket mijnvaph.be. Of u stuurt ze via e-mail of per post aan:

VAPH
team Budgetbesteding
Koning Albert II-laan 15 bus 320
1210 Brussel
budgetbesteding@vaph.be

Opgelet: U kunt de overeenkomsten niet persoonlijk naar een VAPH-kantoor brengen.

Voor de opmaak van een overeenkomst met uw toekomstige persoonlijke assistent kunt u een beroep doen op:

  • een sociaal secretariaat
  • een interimkantoor
  • een dienstenchequebedrijf
  • wijk-werken
  • een zelfstandige
  • een voorziening
  • een vrijwilligersorganisatie die vrijwilligers ter beschikking stelt
  • een deeleconomieplatform

Beheer uw PAB online via Mijn VAPH

Documenten