Aanbieders van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) zijn zorgaanbieders die beperkte handicapspecifieke hulp bieden aan personen met een (vermoeden van) handicap.
Een RTH-aanbieder wordt erkend voor een aantal personeelspunten. De aanbieder kan de personeelspunten zelf inzetten of geven aan een of meerdere andere aanbieders die instaan voor de effectieve uitvoering. De erkende aanbieder behoudt het overzicht van de erkende personeelspunten.
Een RTH-aanbieder kan volgende ondersteuning aanbieden
- ambulante begeleiding
- mobiele begeleiding
- groepsbegeleiding
- dagopvang
- verblijf
- globale individuele ondersteuning voor minderjarigen
- begeleid werken
Een gebruiker die gebruik maakt van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH), kan 8 personeelspunten per jaar inzetten. De gebruiker kan dit bij verschillende zorgaanbieders inzetten en mag de ondersteuningsfuncties combineren.
Als de RTH-aanbieder structureel een beroep doet op vrijwilligers voor de begeleiding van gebruikers, kunnen die gebruikers maar maximum 7 personeelspunten per jaar inzetten.
Een gebruiker die aanspraak kan maken op globale individuele ondersteuning, kan jaarlijks maximaal 4 personeelspunten inzetten bovenop de al bestaande 8 (of 7).
Op de pagina rechtstreeks toegankelijke hulp vindt u een overzicht van het aantal punten per prestatie.
Outreach
Rechtstreeks toegankelijke hulp kan ook een belangrijke bijdrage leveren voor meer inclusieve trajecten die mee opgezet worden door hulpverleners of ondersteuners. Via mobiele en ambulante outreach kan de erkende RTH-dienst zijn kennis overdragen aan professionals of aan ondersteuners van personen met een handicap om die actoren te versterken in hun hulp- en dienstverlening aan personen met een (vermoeden van) handicap.
Het kan bijvoorbeeld gaan om handicapspecifieke kennisoverdracht aan een kinderopvang, voorzieningen van bijzondere jeugdzorg, een school, diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg, CAW’s, sociale huizen, opvoedingswinkels, groepspraktijken, zelfstandige (para)medici, scholen, andere VAPH-voorzieningen of -diensten.
Als het gaat om het overdragen van handicapspecifieke kennis in functie van de ondersteuning van één welbepaalde gebruiker, is de ondersteuning persoonsgebonden en betreft het begeleiding en geen outreach.
Hieronder vindt u een overzicht van de definities en het aantal punten per outreachmoment:
Functie | Omschrijving | Punten |
---|---|---|
Ambulante outreach | het overbrengen van handicapspecifieke kennis en expertise over de ondersteuning van personen met een (vermoeden van) handicap aan professionals of aan ondersteuners van personen met een handicap om die actoren te versterken in hun hulp- en dienstverlening aan personen met een (vermoeden van) handicap. De outreach duurt minimaal een en maximaal twee uur en de ontvangers van de outreach verplaatsen zich naar de aanbieder van de outreach | 0,155 |
Mobiele outreach | het op locatie overbrengen van handicapspecifieke kennis en expertise over de ondersteuning van personen met een (vermoeden van) handicap aan professionals of aan ondersteuners van personen met een handicap om die actoren te versterken in hun hulp- en dienstverlening aan personen met een (vermoeden van) handicap. De outreach duurt minimaal een en maximaal twee uur | 0,220 |
Bij individuele ondersteuning van gebruikers kan de RTH-aanbieder een persoonlijke bijdrage aanrekenen aan de gebruiker. Voor ambulante en mobiele outreach is er geen bijdrage van de gebruiker vastgesteld in de regelgeving. Daardoor kan er voor outreach geen bijdrage gevraagd worden aan de deelnemers.
Hoe kan een RTH-aanbieder zijn ondersteuningsaanbod bekendmaken?
Zorgwijs(opent nieuw venster) is een digitaal platform waarop RTH-aanbieders hun aanbod aan rechtstreeks toegankelijke hulp kenbaar kunnen maken.