Een aanvraag van een tijdelijk persoonsvolgend budget via de noodprocedure moet snel behandeld kunnen worden. Aanvragen via de post zijn langer onderweg dan aanvragen via het e-loket mijnvaph.be. Personen die een aanvraag voor een tijdelijk persoonsvolgend budget via de noodprocedure willen indienen, kunnen niet altijd zelf een aanvraag digitaal indienen. Om die personen te ondersteunen, start het VAPH een proefproject. Binnen dit proefproject kunnen professionals, werkzaam bij een DMW van een ziekenfonds, een DOP, een MDT of een VZA, via het e-loket mijnvaph.be namens de persoon met een handicap een aanvraag van een tijdelijk persoonsvolgend budget via de noodprocedure indienen.
De regelgeving over de attesten die toegang geven voor de afwijkende procedure artikel 6bis werd geactualiseerd. De lijst met attesten die daarvoor in aanmerking komen, werd dus aangepast.
Zelfevaluatie van het beleidsplan: Met dit formulier maakt u als vergunde zorgaanbieder de jaarlijkse zelfevaluatie van het beleidsplan van uw organisatie, zoals bepaald in het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2011 inzake de algemene erkenningsvoorwaarden en kwaliteitszorg.
Op 22 maart 2024 werd een besluit met betrekking tot de subsidiëring van personeelskosten definitief goedgekeurd. Verschillende andere besluiten worden door dit besluit aangepast: diplomavereisten en functievoorwaarden, anciënniteitsberekening, output voor diensten rechtstreeks toegankelijke hulp en diensten ondersteuningsplan, berekening organisatiegebonden middelen voor vergunde zorgaanbieders en aanwending van werkingsmiddelen gegenereerd door omzetting van personeelspunten voor variabele prestaties.