26 november 2024

Vereenvoudigde aanvraag hulpmiddelen en aanpassingen

Als u een tegemoetkoming voor een hulpmiddel of een aanpassing wil aanvragen, dan kunt u dat in heel wat gevallen zelf doen via een vereenvoudigde aanvraag. U hoeft dan geen beroep te doen op een multidisciplinair team.

U kunt zelf uw aanvraag motiveren en indienen bij het VAPH via het e-loket mijnvaph.be of per post. Een belangrijke voorwaarde is dat u door het VAPH al erkend bent als persoon met een handicap en dat u al eerder een aanvraag voor een hulpmiddel of aanpassing bij het VAPH hebt ingediend via een multidisciplinair team met een adviesrapport. Bij twijfel kunt u het best contact met ons opnemen.

In welke gevallen kunt u een vereenvoudigde aanvraag indienen?

Eenvoudige hulpmiddelen

U ontving in het verleden al een tegemoetkoming voor een hulpmiddel of een aanpassing en u vraagt nu een ‘eenvoudig’ hulpmiddel of aanpassing aan om dezelfde functiebeperking te compenseren. De eenvoudige hulpmiddelen of aanpassingen zijn in de refertelijst aangeduid met een sterretje (*). Er zijn op dit moment 66 eenvoudige hulpmiddelen in de refertelijst opgenomen.

Vervanging van een hulpmiddel na het verstrijken van de refertetermijn

Een hulpmiddel of aanpassing waarvoor u in het verleden een tegemoetkoming van het VAPH kreeg, moet vervangen worden. U wilt opnieuw hetzelfde of een gelijkaardig hulpmiddel aankopen nadat de refertetermijn verstreken is. 

Een gelijkaardig hulpmiddel is niet noodzakelijk exact hetzelfde als het hulpmiddel dat u de vorige keer aankocht, maar het behoort wel tot dezelfde rubriek in de refertelijst als het hulpmiddel dat u wilt vervangen. Als uw vorige hulpmiddel bijvoorbeeld een doucherolstoel(opent nieuw venster) of een notitietoestel met brailleweergave(opent nieuw venster) was, dan moet uw nieuw hulpmiddel dat ook zijn om gebruik te kunnen maken van de vereenvoudigde aanvraag.

Bij elk hulpmiddel in de refertelijst(opent nieuw venster) vindt u de refertetermijn en een gedetailleerde omschrijving van het hulpmiddel in de hulpmiddelenfiche. Bij twijfel kunt u ook steeds advies vragen aan het VAPH.

Hernieuwing van de geldigheid van een goedkeuring

U kreeg al een goedkeuring voor een hulpmiddel of een aanpassing, maar de geldigheidsduur van die beslissing is recent verlopen vooraleer u dat hulpmiddel aankocht of die aanpassingen liet uitvoeren. Als u hetzelfde hulpmiddel toch nog wilt aankopen of de aanpassingen wilt laten uitvoeren, dan kunt u de hernieuwing van de goedkeuring via de vereenvoudigde aanvraag bij het VAPH aanvragen. Als u daarvoor wel al een aankoop hebt gedaan, dient u de aanvraag het best zo snel mogelijk in. 

Upgrade van software

U ontving al een goedkeuring voor een softwarepakket. Een upgrade van die software is noodzakelijk om de goede werking van het oorspronkelijke softwarepakket te garanderen.

Onderhoud en herstellingen

U hebt nood aan een tegemoetkoming voor onderhoud of herstellingen van een hulpmiddel of aanpassing. 

Overplaatsingen

U hebt nood aan de overplaatsing van een vast geplaatst hulpmiddel of aanpassing, bijvoorbeeld naar een nieuwe auto of woning.

Tegemoetkoming voor incontinentiemateriaal

Het VAPH kan onder bepaalde voorwaarden een tegemoetkoming geven voor de kosten van absorberend en afschermend incontinentiemateriaal.

Vervoers- en verblijfskosten in het gewoon onderwijs

Kunt u of kan uw kind zich door de handicap niet te voet, met een mobiliteitshulpmiddel, met een (aangepaste) fiets of met het openbaar vervoer vanuit de woonplaats naar school verplaatsen? Het VAPH kan in dat geval onder bepaalde voorwaarden een tegemoetkoming geven voor individueel vervoer van en naar de school en voor verblijf op een internaat of op een studentenkamer.

Motivering en bijkomende informatie

Een vereenvoudigde aanvraag betekent niet dat u automatisch een tegemoetkoming krijgt voor het hulpmiddel of de aanpassing die u aanvraagt. De motivering van uw aanvraag blijft belangrijk. Leg dus voldoende duidelijk uit waarom uw hulpmiddel bijvoorbeeld aan vervanging toe is of waarom u de herstelling of overplaatsing van uw hulpmiddel op de langere termijn een betere keuze vindt dan de aankoop van een nieuw hulpmiddel. 

Als u over bijkomende informatie beschikt, bijvoorbeeld een offerte, dan kunt u die het best ook altijd bij uw aanvraag voegen. In een aantal gevallen is het bezorgen van een offerte of een factuur bij de aanvraag verplicht. Meer informatie daarover vindt u op onze website.

Hoe kunt u een vereenvoudigde aanvraag indienen?

U bezorgt een gemotiveerde aanvraag aan het VAPH. Dat kan via het webformulier in het e-loket mijnvaph.be. De vragen in het formulier worden op basis van uw voorgaande antwoorden aangepast zodat u geen overbodige vragen hoeft te doorlopen. Het aanvraagformulier wordt op die manier zo kort mogelijk gehouden. Het webformulier kunt u niet gebruiken voor een aanvraag voor een vergoeding voor incontinentiemateriaal of voor vervoers- en verblijfskosten in het gewoon onderwijs.

U kunt ook een van de formulieren die op de website van het VAPH beschikbaar zijn downloaden, invullen en uploaden in mijnvaph.be of per post aan het VAPH bezorgen. Elk formulier bevat aangepaste vragen die u helpen uw aanvraag goed te motiveren. 

Op de website wordt bij elk type aanvraag het juiste formulier vermeld. U hoeft dus zelf niet te zoeken naar het juiste formulier. Als het VAPH nog vragen heeft bij uw motivering, kan het bijkomende informatie opvragen of u doorverwijzen naar een multidisciplinair team voor een advies. Meer informatie vindt u op deze pagina.

Lees meer over hulpmiddelen en aanpassingen

Lees alle nieuwsberichten