30 mei 2024

Wijzigingen eBox VAPH vanaf 1 juni

Sinds 22 juni 2023 kunnen personen die gebruikmaken van de dienstverlening van het VAPH de brieven van het VAPH ontvangen via de eBox, een digitale brievenbus. Ook bewindvoerders en wettelijk vertegenwoordigers kunnen ervoor kiezen om gebruik te maken van hun eBox om zo de brieven van het VAPH in hun persoonlijke mailbox te ontvangen.

Het VAPH voorzag een overgangsperiode van ongeveer 1 jaar: gebruikers van de eBox kregen VAPH-brieven van 22 juni 2023 tot en met 31 mei 2024 zowel via de eBox als per post. 

Vanaf begin juni 2024 krijgen zij de brieven alleen nog via de eBox. 

Personen die hun eBox niet activeren, blijven de brieven van het VAPH gewoon per post ontvangen.

Naar aanleiding van deze mijlpaal voorziet het VAPH de nodige communicatie via een bericht in de VAPH-nieuwsbrief. Een webpagina biedt informatie over het ontvangen van VAPH-brieven via de eBox. 

Het is mogelijk dat medewerkers van een zorgaanbieder, multidisciplinair team, bijstandsorganisatie … naar aanleiding van die communicatie vragen krijgen van cliënten over de eBox.

Daarom vindt het VAPH het belangrijk om ook de organisaties die vergund en erkend zijn door het VAPH, goed te informeren. Op die manier kunt u cliënten doorverwijzen naar de juiste informatie.

De introductie van de eBox door het VAPH heeft geen impact op de communicatie tussen het VAPH en de organisaties die vergund en erkend zijn door het VAPH. De eBox wordt alleen in gebruik genomen voor de communicatie met burgers, niet met ondernemingen.

Meer weten over de eBox? 

Vragen?

Hebt u vragen over het ontvangen van VAPH-brieven? U kunt contact opnemen met de helpdesk van mijnvaph.be via mijnvaphhelpdesk@vaph.be. Ook cliënten kunnen daar terecht met vragen.

Lees alle nieuwsberichten voor professionelen