Vanaf 22 juni 2023 kunnen burgers de brieven van het VAPH ontvangen via de eBox, een digitale brievenbus. Maakt u gebruik van de dienstverlening van het VAPH? Of bent u een wettelijk vertegenwoordiger of bewindvoerder? Dan kunt u ervoor kiezen om de brieven van het VAPH te ontvangen via die weg.
Wat is de eBox?
De eBox(opent nieuw venster) is een beveiligde elektronische brievenbus waarin u overheidsberichten kunt ontvangen, bewaren en beheren.
My eBox wordt gebruikt door federale, Vlaamse, lokale en andere overheidsdiensten om documenten te verzenden. Het gaat om berichten die voor u persoonlijk bestemd zijn. De berichten hebben meestal te maken met uw persoonlijk dossier bij een overheidsinstelling: een beslissing die in het kader van uw dossier werd genomen, toelichting bij een wijziging in uw dossier …
Voor het VAPH kan het gaan over:
- brieven over een aanvraag van een persoonsvolgend budget,
- brieven over een tegemoetkoming voor een hulpmiddel of een aanpassing
- brieven over de besteding van een persoonlijk budget
- ….
Digitaal brieven ontvangen: eBox en Burgerprofiel
Elke burger heeft vandaag al een eBox. Om die brievenbus effectief in gebruik te nemen, moet u uw eBox activeren.
Als u My eBox activeert, kiest u ervoor om de brieven van het VAPH en andere overheidsdiensten vanaf dat moment digitaal te ontvangen.
U kunt de eBox activeren door hem te koppelen met Mijn Burgerprofiel(opent nieuw venster). Met deze stappen(opent nieuw venster) gaat de koppeling snel en eenvoudig.
Aan de slag met Mijn Burgerprofiel
Hebt u problemen met inloggen of nog vragen over Mijn Burgerprofiel? Hier vindt u alle informatie over Mijn Burgerprofiel.(opent nieuw venster) U kunt ook bellen naar 1700, het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid.
U kunt als burger zelf bepalen hoe u toegang krijgt tot uw persoonlijke eBox. Dat kan via My eBox(opent nieuw venster), maar ook via het platform van een erkende privépartner.
Momenteel bieden Doccle(opent nieuw venster), KBC(opent nieuw venster), TrustO(opent nieuw venster), IRISbox(opent nieuw venster) en Mijn Burgerprofiel(opent nieuw venster) van de Vlaamse overheid de eBox al aan binnen hun eigen interfaces.
Wat verandert er voor u?
Heeft u de eBox al geactiveerd?
Dan hoeft u niets te ondernemen: u krijgt ook de brieven van het VAPH via die weg toegestuurd.
Activeert u de eBox?
Dan krijgt u voortaan de brieven van het VAPH via de eBox toegestuurd.
Activeert u de eBox niet?
Dan blijft u de brieven van het VAPH per post ontvangen.
Alleen voor burgers, niet voor organisaties
De introductie van de eBox door het VAPH heeft geen impact op de communicatie tussen het VAPH en de organisaties die vergund en erkend zijn door het VAPH. De eBox wordt alleen in gebruik genomen voor de communicatie met burgers, niet met ondernemingen.
Wat zijn de voordelen van de eBox?
- Veilig: er is geen risico op cyberfraude.
- Betrouwbaar: uw privacy is beschermd.
- Persoonlijk: alleen u kunt uw eBox raadplegen.
- Snel: informatie is meteen beschikbaar na verzending door het VAPH.
- Overal en altijd toegankelijk: u hoeft niet thuis te zijn om uw brieven te kunnen bekijken.
Hoe kunt u uw VAPH-brieven beheren in de eBox?
De brieven van het VAPH zijn drie jaar beschikbaar in de eBox. U kunt de documenten downloaden als u ze op een andere plek (langer) wilt bewaren.
De brieven van het VAPH die u ontvangt via uw eBox vindt u ook terug via het e-loket mijnvaph.be. Via mijnvaph.be blijven de brieven altijd beschikbaar.
Tijdens de activering van de eBox wordt u gevraagd om een mailadres in te voeren. Via dat mailadres wordt u op de hoogte gebracht van nieuwe berichten in uw eBox.
Lees meer over hoe u op de hoogte wordt gebracht van nieuwe documenten(opent nieuw venster)
Veelgestelde vragen
Via de site van My eBox van de federale overheid vindt u het antwoord op veelgestelde vragen(opent nieuw venster).
U vindt er ook instructies om de eBox te deactiveren.