Op vraag van het VAPH ontwikkelde de Universiteit Gent een tool om te peilen naar de ervaringen van gebruikers met rechtstreeks toegankelijke hulp. De tool bevraagt de mate van cliëntgerichtheid aan de hand van de 4 basisprincipes van RTH.
Eind 2024 - begin 2025 wordt een nulmeting uitgevoerd met deze tool. Het VAPH roept de RTH-aanbieders die van de onderzoekers een uitnodiging tot deelname hebben ontvangen op om hun medewerking te verlenen en de vragenlijst te bezorgen aan hun gebruikers. Indien nodig of wenselijk, kunnen de onderzoekers ook langskomen om de vragenlijst mondeling af te nemen bij de cliënten.
De nulmeting moet het VAPH toelaten een globale inschatting te maken van hoe gebruikers het huidige RTH-aanbod ervaren zodat het verder uit te stippelen beleid daar gericht op afgestemd kan worden. De resultaten van de nulmeting worden niet gebruikt op het niveau van de individuele cliënten of zorgaanbieders en zijn enkel bedoeld om de nodige beleidsmatige inzichten te verzamelen.
In 2025 wordt verder bekeken hoe de tool door individuele aanbieders ingezet zou kunnen worden in het kader van hun eigen kwaliteitsbeleid.