De Raad van State besliste begin januari dat de laatste correctiefase om alle gebruikers met een persoonsvolgend budget met een gelijke zorgnood een gelijk budget te geven, gedeeltelijk niet correct was. In navolging daarvan besliste de Vlaamse Regering om de nodige budgetten vrij te maken. Meer info hierover vindt u terug op www.vaph.be/concretisering-arrest-raad-van-state-over-persoonsvolgende-budgetten-voor-personen-met-een-handicap.
Eind april paste het VAPH de budgetlijn van alle betrokken personen aan en betaalde het VAPH, indien van toepassing, een bedrag uit voor de te weinig uitbetaalde zorggebonden middelen en beheerskosten.
Het VAPH kreeg de vraag of het bedrag ook uitbetaald kon worden aan de erfgenamen van de betrokken budgethouders die ondertussen overleden zijn. Er kunnen betalingen gebeuren aan erfgenamen als zij daar voor 31 december 2024 bij het VAPH om vragen.
Hoe kunt u de betaling als erfgenaam aanvragen?
- U kunt de vraag per mail (via budgetbesteding@vaph.be) of per post (Koning Albert II-laan 15 bus 320, 1210 Brussel) aan het VAPH bezorgen.
- Vermeld in de mail of brief als onderwerp ‘uitbetaling erfgenamen’. Zo kunnen we uw mail of brief vlot detecteren.
- Vermeld in de mail of brief de graad van verwantschap met de overleden persoon.
Het VAPH bezorgt de aanvragen aan de Dienst Derdengeschillen van het Departement Financiën en Begroting, die zal instaan voor het opvragen van de nodige gegevens om tot betaling te kunnen overgaan.