15 juli 2024

Deel uw ervaring met een zorgaanbieder op het WaarderingsplatformHoe ervaart u de ondersteuning die u krijgt?

Het idee voor het Waarderingsplatform kwam er na een debat in het Vlaams Parlement over de ouderenzorg. De Vlaamse welzijnsminister pikte het op en breidde het uit naar alle Vlaamse welzijnssectoren: de woonzorgcentra, de jeugdhulp, de kinderopvang en de sector personen met een handicap.

Aanvankelijk werd het initiatief bij veel organisaties eerder lauw onthaald. ‘Een Tripadvisor voor de zorg, is dat wel een goed idee?’, klonk het. Maar toen de visie en de plannen meer vorm kregen, groeide het geloof erin. Ook het VAPH werkt achter de schermen actief mee aan het platform.

“De subjectieve ervaring van gebruikers is een belangrijk element als het over kwaliteit gaat”, zegt Inge Van Duyse, beleidsondersteuner van het VAPH. “Het is een aanvulling op de objectieve meting van bepaalde kwaliteitsnormen. Bovendien verwachten we ook positieve verhalen. Verhalen en de ervaringen van gebruikers versterken de transparantie in de sector. Het is goed als mensen die op zoek zijn naar begeleiding of ondersteuning de ervaring van anderen kunnen lezen.”

Verhalen en ervaringen van gebruikers versterken de transparantie in de sector. Het is goed als mensen die op zoek zijn naar begeleiding of ondersteuning de ervaring van anderen kunnen lezen.

Inge Van Duyse
beleidsondersteuner VAPH

Geen censuur, wel spelregels

Het Waarderingsplatform wordt beheerd door een samenwerkingsverband (een consortium) van koepels en organisaties, ‘Zorgwijs en partners’ genaamd. Dit consortium vertegenwoordigt gebruikers en zorgaanbieders uit de vier deelnemende sectoren en bestaat uit een vertegenwoordiging van de vzw PVBwijzer (Dito, Gipso, Kando, Onafhankelijk Leven en Vlaams Welzijnsverbond), de Gezinsbond, de Vlaamse Ouderenraad, Zorgnet-Icuro en vier ziekenfondsen.

Niemand zit te wachten op ‘bashing’ en pure negativiteit. Daar hebben we rekening mee gehouden.

Sophie Beyers
Zorgwijs

“We werken met thema’s en concrete vragen”, zegt Inge Van Duyse. “Wie een waardering plaatst, moet minstens vier van de zeven vragen beantwoorden met een smiley en minstens één zin commentaar schrijven. We houden het zo laagdrempelig mogelijk, maar zorgen er tegelijk voor dat de organisaties en de lezers er iets aan hebben. Het Waarderingsplatform is geen kanaal om klachten in te dienen, daarvoor bestaan andere wegen. Eens een waardering online staat, krijgt de betrokken organisatie de kans om een reactie te plaatsen. De organisatie kan op die manier tonen hoe ze aan de slag gaat met de feedback van de gebruiker.”

Tijd om te groeien

Het Waarderingsplatform werd half april gelanceerd. Er is een proefperiode tot eind januari 2026. Er kan dus nog bijgestuurd worden.

“Het succes van het platform hangt af van de medewerking van organisaties en gebruikers”, zegt Sophie Beyers. “In eerste instantie willen we zoveel mogelijk organisaties overhalen om mee te doen, op basis van vrijwilligheid.

 

Het succes van het platform hangt af van de medewerking van organisaties en gebruikers.

Sophie Beyers
Zorgwijs

Sophie Beyers is voorzitter van Zorgwijs en PVBwijzer. “De website Zorgwijs bundelt het aanbod voor personen met een (vermoeden van) handicap”, zegt ze. “Vraaggestuurde ondersteuning op maat van goed geïnformeerde gebruikers: dat is waar wij voor staan. Het Waarderingsplatform is een belangrijke aanvulling hierop. Naast de objectieve informatie die Zorgwijs aanbiedt, worden nu ook de subjectieve ervaringen van gebruikers gedeeld. Beide invalshoeken zijn waardevol.”

Toch kijken organisaties soms met enige scepsis naar het initiatief. “Ik begrijp hun bezorgdheid”, zegt Sophie Beyers. “Niemand zit te wachten op ‘bashing’ en pure negativiteit. Daar hebben we rekening mee gehouden. Wie een waardering plaatst, ziet zijn ervaring niet meteen online verschijnen. Een moderator ziet erop toe dat er geen scheldwoorden, racistische opmerkingen of persoonlijke aanvallen in staan. Zijn die er wel, dan neemt de moderator contact op met de gebruiker om uit te leggen wat kan en wat niet kan. De gebruiker kan zijn tekst dan aanpassen als hij dat wil. Er is dus geen censuur, maar er zijn wel spelregels.”

Inge Van Duyse, aan bureautafel
Inge Van Duyse, beleidsondersteuner VAPH - Foto: © Filip Erkens

“Gebruikers kunnen alleen hun ervaringen delen over de organisaties die meewerken. We doen dan ook een warme oproep aan organisaties uit de vier sectoren om in dit project te stappen. Natuurlijk zal een organisatie ook wel eens een minder fijne recensie krijgen, maar dat hoeft niet erg te zijn. Er zullen ongetwijfeld ook veel positieve verhalen gedeeld worden. Als een gebruiker ontevreden is, is dat trouwens niet altijd te wijten aan de organisatie. Soms schiet het systeem tekort, en ook dat is belangrijk om te weten.”

“Een organisatie die deelneemt, kan haar gebruikers daarvan op de hoogte brengen”, zegt Inge Van Duyse. “Hoe meer organisaties, hoe waardevoller de informatie op het Waarderingsplatform wordt. Stelselmatig zal het aantal organisaties toenemen en zo zullen mettertijd meer gebruikers (of hun vertegenwoordigers) hun waardering kunnen uiten. Het platform zal tijd moeten krijgen om te groeien.”

“Organisaties die twijfelen, kunnen ook met één site of campus starten”, zegt Sophie Beyers. “Zo blijft het haalbaar. Want het vergt een engagement. Het is niet alleen de bedoeling om gebruikers uit te nodigen een waardering te geven, maar ook om iets met die input te doen.”

Appreciatie tonen

“Ik ben overtuigd van de meerwaarde van het Waarderingsplatform”, zegt Inge Van Duyse. “Enerzijds heb je de objectieve gegevens en de bezoeken van Zorginspectie, anderzijds krijg je nu ook de subjectieve verhalen van gebruikers. Ik kan me voorstellen dat het kan dat een organisatie qua normen perfect in orde is, maar misschien toch geen goede recensies krijgt. Terwijl een andere organisatie misschien wat lager scoort bij Zorginspectie, maar heel lovende feedback krijgt van de gebruikers. Dat verhaal van gebruikers bleef tot nu toe ongekend. Het is goed dat dit nu meer aandacht krijgt. Beide invalshoeken, objectief en subjectief, vullen elkaar mooi aan.”

“Transparantie, daar draait het om”, zegt Sophie Beyers. 
“Deelt een gebruiker een negatieve ervaring, dan kan de organisatie daaruit leren. Maar het Waarderingsplatform is veel meer dan dat. Het is ook een tool om appreciatie te tonen. Ik ben er zeker van dat de positieve verhalen zullen doorwegen.”

Naar www.waarderingsplatform.be(opent nieuw venster) 

Lees alle nieuwsberichten 

Foto van Sophie Beyers
Sophie Beyers, Zorgwijs - Foto: © Filip Erkens