Voor alle cashkosten die een budgethouder (de persoon met handicap of zijn wettelijk vertegenwoordiger) maakt in het kader van een persoonlijke-assistentiebudget of persoonsvolgend budget, krijgt hij tijd tot 1 april van het daaropvolgende jaar om die kosten in te dienen.
Concreet betekent dat dat kosten voor het jaar 2022 moeten ingediend worden vóór 1 april 2023.
Wat als de budgethouder laattijdig cashkosten indient?
Alleen hoogst uitzonderlijk kunnen er na 1 april 2023 nog cashkosten voor 2022 uitbetaald worden.
Vergeten facturen, afwezige coaches of begeleiders, laattijdig nazicht van administratie … zijn voor het VAPH géén redenen om laattijdig ingediende kosten nog te aanvaarden.
Laattijdig ingediende kosten kunnen enkel aanvaard worden om volgende redenen:
- voltijdse opname van de budgethouder in de volledige maand maart (ziekenhuis, psychiatrie …)
- indienen laattijdige kosten na of wegens afrekening van een cashbudget (door een overstap naar voucher of het overlijden van de budgethouder)
Wat kunt u doen als (vergunde) zorgaanbieder?
Maak op tijd uw facturen op voor de personen met handicap die u ondersteunt.
Zeker voor de budgethouders die cash besteden, is dat erg belangrijk. Voor elke prestatie in 2022 (van 1 januari tot en met 31 december) heeft de budgethouder 4 maanden tijd om de cashkost in te dienen. Zonder factuur van uw dienst of organisatie, kan hij dat niet doen.
De datum 1 april is erg belangrijk. Het laattijdig opmaken van facturen door een (vergunde) zorgaanbieder is géén reden om uitzonderlijk alsnog over te gaan tot het terugbetalen van de cashkosten.