Roos is 5 jaar en heeft het syndroom van Down. Ze zit in de tweede kleuterklas in het gewoon onderwijs en krijgt GIO-begeleiding.
Adel heeft Roos met woordbeelden verduidelijkt hoe de dag verloopt. Ze snapt nu beter wat er gebeurt.
“We hebben met globale individuele ondersteuning of GIO kennisgemaakt via onze thuisbegeleidingsdienst”, vertelt Jenka, mama van Roos. “GIO-begeleidster Adel is vóór het schooljaar begon samen met Roos al even op bezoek geweest in haar nieuwe klas. Zo kon Roos vooraf op verkenning, zonder drukte om haar heen. Roos heeft het namelijk moeilijk met veranderingen. Ze heeft tijd nodig om die te verwerken.”
Extra steun is welkom
“Roos communiceert niet vlot. Ze vertelt weinig. Wij wilden weten of zij zich wel duidelijk kon maken in klas. Of ze zich op haar gemak voelde. Er waren zoveel bezorgdheden.”
“Dankzij Adel weten we nu dat Roos gelukkig is in klas. Wel heeft ze soms wat extra steun nodig. Elke ochtend is er bijvoorbeeld het kringgesprek. Roos bleef meestal stil en in zichzelf gekeerd. Adel heeft Roos met woordbeelden verduidelijkt hoe de dag verloopt. Ze snapt nu beter wat er gebeurt. Ze kreeg ook een andere plek in de kring, zodat de juf haar goed in het oog kan houden.”
Begeleiding op maat
Per kalenderjaar kan Roos een beroep doen op dertig uur GIO-begeleiding. “We werken doorgaans in sessies van twee uur”, zegt Jenka. “Met vijftien sessies komen we al een eind. Alles gebeurt op maat, afhankelijk van de noden van Roos op dat moment.”
Ook de school van Roos is blij met de GIO-begeleiding. “De school maakt werk van inclusie. De goesting en de goodwill zijn er, maar de deskundigheid voor kinderen met specifieke noden zoals Roos ontbreekt soms nog. De GIO-begeleiding kan ook daar het verschil maken”, zegt Jenka.
“Roos heeft er in elk geval veel aan gehad. Nog een voorbeeld: Roos wordt niet graag rechtstreeks aangesproken. Met ja-neevragen lukt het wel om haar te betrekken. Nu de juf dat weet, is het gemakkelijker om haar te integreren. Het zijn van die kleine dingen. Op een dag speelden de kleuters op de glijbaan. Onderaan vormden ze met hun armen een brug. Roos blokkeerde. Ze was bang om onder die tunnel te glijden. Gelukkig was Adel in de buurt. Ze moedigde Roos aan om te zeggen ‘Ik wil geen tunnel.’ De kleuters begrepen het, zetten een stap achteruit en lieten Roos vrije baan om naar beneden te glijden. Roos genoot ervan.”
Lees meer
Globale individuele ondersteuning voor minderjarigen
Staat uw kind voor een belangrijk overgangsmoment, zoals de eerste stap naar de kinderopvang of de overgang van de kleuterklas naar de lagere school? Dan kunt u een beroep doen op globale individuele ondersteuning (GIO) om die overgang en de start te ondersteunen.