“Dankzij de luisterhulpmiddelen is er niets wat ik niet kan”

Veerle heeft een cochleair implantaat aan haar rechteroor.
Veerle heeft een cochleair implantaat aan haar rechteroor. © Filip Erkens

Ook voor doven en slechthorenden bestaan er veel hulpmiddelen die het dagelijkse leven een stuk comfortabeler maken. Zo maakt Veerle Peeters thuis al jaren gebruik van streamers: kleine apparaten die geluid rechtstreeks streamen naar haar hoortoestellen en storende omgevingsgeluiden dempen. Op die manier kan ze gesprekken zonder problemen verstaan, ongeacht of ze luistert van dichtbij of verderaf.

Veerle Peeters hoorde als kind en tiener perfect, maar tijdens haar studententijd kreeg ze last van oorsuizen. Sindsdien gaat haar gehoor geleidelijk achteruit. “Toen ik 24 was, had ik aan beide kanten een hoorapparaat nodig”, vertelt ze. “Vandaag ben ik 43 en hoor ik aan mijn rechteroor nog maar 10%.” Twee jaar geleden kreeg Veerle een cochleair implantaat aan haar rechteroor. Links draagt ze voorlopig nog een hoorapparaat.

Veerle is een bezige bij. Het gezinsleven met twee tieners combineert ze met een ambitieuze carrière. “Ik heb 15 jaar als apotheker gewerkt, maar maakte 7 jaar geleden een carrièreswitch”, zegt ze. “Nu ben ik manager in een bedrijf dat klinische studies organiseert.”

Geluid rechtstreeks in het oor

Zowel thuis als op het werk gebruikt Veerle al vele jaren hulpmiddelen. Naast haar hoorapparaat en cochleair implantaat heeft ze vooral baat bij de draagbare, merkgebonden streamers.

“Die streamen het geluid rechtstreeks naar mijn hoorapparaat en mijn cochleair implantaat”, legt Veerle uit. “Bovendien dempt de streamer omgevingsgeluiden. Dat werkt prima. Je hoorapparaat, implantaat en streamer moeten wel compatibel zijn. Het multidisciplinair team of je audioloog kan daar zeker bij helpen.”

Hoe streamers het verschil maken? “Vroeger had ik het lastig om gesprekken te volgen. Een een-op-eengesprek lukte nog, maar groepsgesprekken waren moeilijk. Ook storende achtergrondgeluiden maakten een gesprek bijna onmogelijk. En online hoorde ik stemmen vaak vervormd. Nu zijn al die problemen van de baan. Streamers zorgen ervoor dat het geluid rechtstreeks in mijn oor komt, zonder enige afleiding.”

Zowel thuis als op het werk gebruikt Veerle al vele jaren hulpmiddelen.
Zowel thuis als op het werk gebruikt Veerle al vele jaren hulpmiddelen. © Filip Erkens

Op restaurant of met vrienden gebruik ik een microfoonstreamer.

Veerle Peeters

Onmisbaar voor thuis

“Er zijn verschillende soorten en merken van streamers”, weet Veerle. “Het is belangrijk om een streamer te kiezen die goed bij je dagelijkse situaties past. Mijn audioloog wees me de weg naar het VAPH en de vele luisterhulpmiddelen waarvoor je een tegemoetkoming kunt krijgen.”

“Wist je trouwens dat streamers tegenwoordig in veel smartphones zijn ingebouwd? Met de ingebouwde streamer van mijn telefoon wordt de stem van mijn gesprekspartner direct naar mijn hoorapparaat en mijn cochleair implantaat gestuurd. Ik bel graag en veel, en dan is zo’n ingebouwde streamer een echt cadeau.”

“De streamer gebruik ik thuis ook om tv te kijken. Tenminste als ik alleen thuis ben. Dan plug ik het apparaatje in het tv-toestel en krijg ik alle geluid in mijn hoorapparaat en implantaat.”

“Ik gebruik ook een microfoonstreamer. Bijvoorbeeld als ik op restaurant ga of als ik iets ga drinken met vrienden. Het maakt een enorm verschil voor mijn sociaal leven. En toen ik nog in de apotheek werkte, legde ik de microfoonstreamer op de toonbank. Zo kon ik zelfs fluisterende klanten goed verstaan.”

Veerle Peeters gebruikt een streamer als hulpmiddel om met haar dochter te praten.
Veerle Peeters gebruikt een streamer als hulpmiddel om met haar dochter te praten. © Filip Erkens

Vroeger had ik het lastig om gesprekken te volgen. Nu niet meer.

Veerle Peeters

Vlotte aanvraag

“Bij een eerste aanvraag bij het VAPH komt nogal wat papierwerk kijken, en ook de intake bij het multidisciplinair team vergt tijd en verschillende afspraken. Maar eens die procedure achter de rug is, gaat alles vlot. Toen ik onlangs een nieuw type streamer nodig had, was het even zoeken naar het aanvraagdocument, maar de procedure zelf liep probleemloos. Mij hoor je niet klagen, ik ben zeer tevreden”, vertelt ze.

“Ik heb een erkende handicap, maar zo voelt het voor mij helemaal niet aan. Dankzij de hulpmiddelen is er niets wat ik niet kan.”

Heeft Veerle nog een tip voor mensen met gehoorproblemen? “Ga op zoek naar de juiste hulpmiddelen”, antwoordt ze overtuigd. “Vraag raad aan je audioloog of zoek het hulpmiddel dat bij jou past in de hulpmiddelendatabank op de VAPH-website. Er bestaan zoveel hulpmiddelen die je leven comfortabeler kunnen maken.”

  • Hulpmiddelen en aanpassingen

    Het VAPH geeft tegemoetkomingen voor hulpmiddelen en aanpassingen in de privésituatie.