Wegwijs in het persoonsvolgend budget voor meerderjarigen December 2024 Wat is een persoonsvolgend budget? Een persoonsvolgend budget (PVB) is een budget op maat waarmee u zorg en ondersteuning kunt kopen. Die zorg en ondersteuning kunt u kopen binnen uw eigen netwerk, bij vrijwilligersorganisaties, bij individuele begeleiders, bij professionele zorgverleners en bij door het VAPH vergunde zorgaanbieders. Het persoonsvolgend budget is bedoeld voor meerderjarige personen die door hun handicap intensieve of frequente ondersteuning nodig hebben. Een persoonsvolgend budget moet u aanvragen. Of u een budget krijgt en hoe groot dat is, hangt af van uw noden en vragen. Misschien is een persoonsvolgend budget voor u niet de beste oplossing. Er zijn ook andere vormen van zorg en ondersteuning, zoals rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) en tegemoetkomingen voor hulpmiddelen en aanpassingen. Meer daarover leest u op pagina 13 en op www.vaph.be. Deze brochure geeft wegwijsinformatie over het persoonsvolgend budget. Wilt u weten hoe u start met de besteding van uw persoonsvolgend budget? Lees dan de brochure ‘Starten met het persoonsvolgend budget voor meerderjarigen’. Wat kunt u doen met een persoonsvolgend budget? Met een persoonsvolgend budget kunt u zorg en ondersteuning betalen. Er bestaan verschillende soorten zorg en ondersteuning: • dagondersteuning: begeleiding en permanentie in groep overdag, gedurende een aantal (halve) dagen per week of een hele week bijvoorbeeld: atelierwerking, activiteiten in een dagcentrum, uitstappen in groep, begeleiding in groep, dagbesteding bij een groenezorginitiatief • woonondersteuning: begeleiding en permanentie in groep ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends, gedurende een aantal nachten per week of een hele week bijvoorbeeld: bij een vergunde zorgaanbieder overnachten, in een kleine groep samenwonen en samen ondersteuning krijgen • individuele psychosociale begeleiding: een-op-eenbegeleiding om te helpen nadenken over de organisatie van het dagelijkse leven, gedurende een aantal uur per week. De begeleiding beperkt zich tot inhoudelijke begeleiding. U krijgt geen praktische hulp. bijvoorbeeld: samen nadenken over hoe u uw huishouden kunt organiseren • individuele praktische hulp: praktische hulp in een een-op-eenrelatie bij activiteiten van het dagelijks leven (ADL) gedurende een aantal uur per week bijvoorbeeld: hulp bij het wassen, eten of aankleden, voorwerpen oprapen of aanreiken, praktische hulp op de werkvloer • globale individuele ondersteuning: een-op-eenondersteuning die eerder ruim is en meerdere levensdomeinen kan omvatten, gedurende een aantal uur per week. De aard van de ondersteuning kan verschillen en de verschillende vormen van ondersteuning kunnen door elkaar lopen. Het kan gaan om stimulatie, coaching, training en assistentie bij activiteiten bijvoorbeeld: de verschillende taken bij het koken bespreken en eventueel aanleren of samen uitvoeren • oproepbare permanentie: beschikbaarheid van een begeleider om na een oproep binnen een bepaalde tijd een-op-eenondersteuning te bieden die niet gepland kan worden bijvoorbeeld: hulp oproepen na een val U kunt die ondersteuning kopen bij: • thuiszorg, om u te helpen bij uw huishouden • een individuele begeleider, om bijvoorbeeld met u een daguitstap te maken • een vervoersbedrijf, om uw vervoer te regelen • een door het VAPH vergunde zorgaanbieder, bijvoorbeeld voor een zinvolle dagbesteding of woonondersteuning • ... Wie komt in aanmerking voor een persoonsvolgend budget? Het persoonsvolgend budget is bedoeld voor personen die door hun handicap intensieve of frequente ondersteuning nodig hebben. Vanaf 17 jaar kunt u de aanvraagprocedure voor een persoonsvolgend budget starten. Om in aanmerking te kunnen komen voor een persoonsvolgend budget, moet u meerderjarig zijn en moet u voldoen aan drie voorwaarden: • U moet erkend worden als een persoon met een handicap. • U moet jonger zijn dan 65 op het moment dat u de eerste keer ondersteuning vraagt aan het VAPH. • U moet in Vlaanderen of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen. Meer informatie over de gedetailleerde voorwaarden vindt u op www.vaph.be/voorwaarden. Voldoet u niet aan die voorwaarden, dan kunt u altijd informeren bij het VAPH of er voor uw specifieke situatie een uitzondering mogelijk is. Personen met uitsluitend een of meerdere psychische stoornissen kunnen een beroep doen op de diensten binnen de sector geestelijke gezondheidszorg. Ze komen niet in aanmerking voor een persoonsvolgend budget. Hoe vraagt u een persoonsvolgend budget aan? STAP 1: UW VRAAG GOED IN KAART BRENGEN Om te weten welke vormen van zorg en ondersteuning voor u het meest geschikt zijn, is het belangrijk dat u de volgende zaken nagaat: • Welke activiteiten wilt u allemaal uitvoeren op het vlak van wonen, werken, dagbesteding, vrije tijd, vorming, mobiliteit, sociale contacten, emotioneel welbevinden ...? • Bij welke van die activiteiten ondervindt u al dan niet problemen en wanneer ondervindt u die problemen? • Wat zijn uw sterktes en uw zwaktes? • Hoe leeft u en hoe wilt u leven? • Welke hulpmiddelen gebruikt u al? • Welke ondersteuning krijgt u al? • Is de ondersteuning die u al krijgt voldoende of niet en waarom niet? • Wie zou u kunnen helpen, nu, in de toekomst of wanneer uw huidige ondersteuning wegvalt? • ... Dat allemaal in kaart brengen, heet een proces van vraagverheldering. U kunt dat proces alleen doorlopen, eventueel met behulp van de tool www.mijnondersteuningsplan.be. Of u kunt hulp vragen aan personen die u goed kennen, een dienst ondersteuningsplan (DOP), de dienst maatschappelijk werk (DMW) van uw ziekenfonds, een gebruikersvereniging ... Het resultaat van de vraagverheldering is een overzicht van wat u allemaal zelf kunt, welke ondersteuning u al hebt en welke ondersteuning er ontbreekt. Als blijkt dat u nood hebt aan intensieve en frequente handicapspecifieke ondersteuning, dan kunt u een persoonsvolgend budget aanvragen bij het VAPH om die ondersteuning te organiseren en te betalen. U moet dan uw ondersteuningsplan persoonsvolgend budget (OP PVB) bezorgen aan het VAPH. Adressen van diensten ondersteuningsplan vindt u via www.vaph.be/organisaties/dop. Adressen van diensten maatschappelijk werk van ziekenfondsen vindt u via www.zorg-en-gezondheid.be/diensten-maatschappelijk-werk-van-het-ziekenfonds. STAP 2: UW ONDERSTEUNINGSPLAN PERSOONSVOLGEND BUDGET INVULLEN EN INDIENEN Wat vermeldt u in het ondersteuningsplan persoonsvolgend budget? • uw identificatiegegevens en die van uw eventuele wettelijk vertegenwoordiger of bewindvoerder • het antwoord op enkele vragen over uw persoonlijke situatie: met wie woont u samen, wat kunt u zelf doen, welke hulp krijgt u al ...? • uw totale ondersteuningsvraag aan het VAPH, in termen van ondersteuningsfuncties en -frequenties: welke ondersteuning hebt u nodig en hoe vaak? Meer informatie over de ondersteuningsfuncties vindt u op de website. • hoe er precies te werk werd gegaan bij uw vraagverheldering • informatie over de dringendheid van uw vraag (optioneel) Hoe vult u het ondersteuningsplan persoonsvolgend budget in? • digitaal, via het e-loket mijnvaph.be • via het formulier ‘Ondersteuningsplan persoonsvolgend budget’ dat u kunt downloaden via www.vaph.be/pvb/aanvragen en kunt krijgen bij de provinciale kantoren van het VAPH Via www.vaph.be/pvb/aanvragen vindt u een handleiding met meer informatie over het ondersteuningsplan persoonsvolgend budget. Neem de handleiding zeker door voor u uw ondersteuningsplan persoonsvolgend budget invult. U kunt het plan zelf invullen, of u kunt hulp vragen aan een dienst ondersteuningsplan (DOP), de dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds of een gebruikersvereniging. Als het ondersteuningsplan persoonsvolgend budget ingevuld is, moet het ingediend worden bij het VAPH: • U kunt uw plan indienen via het e-loket mijnvaph.be. • U kunt uw plan opsturen met de post. • Een dienst ondersteuningsplan of de dienst maatschappelijk werk van uw ziekenfonds kan uw plan indienen via het e-loket mijnvaph.be. Het VAPH kijkt na of uw ondersteuningsplan persoonsvolgend budget volledig is en of uw vraag op een goede manier in kaart werd gebracht. Als het ingediende plan niet voldoet, dan ontvangt u daarover een bericht. U kunt het plan dan aanpassen en opnieuw indienen. Als uw ondersteuningsplan persoonsvolgend budget ingediend is door een dienst ondersteuningsplan of de dienst maatschappelijk werk van uw ziekenfonds, dan controleert het VAPH alleen of uw plan volledig is. Is dat het geval, dan keurt het VAPH uw plan automatisch goed. Adressen van diensten ondersteuningsplan vindt u via www.vaph.be/organisaties/dop. Adressen van diensten maatschappelijk werk van ziekenfondsen vindt u via www.zorg-en-gezondheid.be/diensten-maatschappelijk-werk-van-het-ziekenfonds. STAP 3: EEN MULTIDISCIPLINAIR VERSLAG LATEN OPMAKEN Als laatste stap in de aanvraagprocedure laat u een multidisciplinair verslag (MDV) opmaken door een multidisciplinair team (MDT). Dat is een door het VAPH erkende dienst die personen met een (vermoeden van) handicap bijstaat bij de aanvraag voor ondersteuning bij het VAPH. In het multidisciplinair verslag beschrijft het multidisciplinair team objectief uw handicap, uw ondersteuningsnoden en de dringendheid van uw vraag. In een gesprek worden vragen gesteld over uw mogelijkheden op alle gebieden van het dagelijks leven. Dat gebeurt aan de hand van het zorgzwaarte-instrument. Op basis van uw antwoorden op die vragen zal de medewerker van een multidisciplinair team een B- en P-waarde bepalen. De B-waarde staat voor uw begeleidingsnood en de P-waarde voor uw permanentienood. Meer info over de zorgzwaarte vindt u op www.vaph.be/pvb/zorgzwaarte en in de brochure ‘De zorgzwaarte bepalen: wat en hoe?’. Het multidisciplinair team bezorgt het multidisciplinair verslag aan het VAPH. Adressen van multidisciplinaire teams vindt u via www.vaph.be/organisaties/mdt. Hoe wordt over de aanvraag beslist? Uw aanvraag wordt beoordeeld op basis van uw ondersteuningsplan persoonsvolgend budget en het multidisciplinair verslag. De Vlaamse toeleidingscommissie (VTC) beslist over uw erkenning als persoon met een handicap (als u nog niet erkend bent door het VAPH) en over de prioriteit van uw aanvraag. U ontvangt vervolgens een brief met een voornemen van beslissing (voorlopige beslissing) over: • uw erkenning als persoon met een handicap • uw prioriteitengroep • uw prioriteringsdatum • uw budgetcategorie en uw B- en P-waarde Een (voornemen van) beslissing over de aanvraag van een persoonsvolgend budget betekent nog niet dat u onmiddellijk een persoonsvolgend budget ontvangt. Elke aanvraag voor een persoonsvolgend budget wordt beoordeeld op basis van enkele criteria. Op basis van die criteria wordt iedere aanvraag in een prioriteitengroep geplaatst. Er zijn drie prioriteitengroepen. Prioriteitengroep 1 is de groep met de dringendste vragen. Afhankelijk van het aantal vragen en de beschikbare middelen kan de wachttijd in de drie prioriteitengroepen verschillen. De algemene regel is dat personen met een vraag in prioriteitengroep 1 het minst lang wachten, in prioriteitengroep 2 is de wachttijd langer en in prioriteitengroep 3 is de wachttijd het langst. Binnen de prioriteitengroep wordt uw vraag gerangschikt volgens de datum waarop u een persoonsvolgend budget of een herziening hebt aangevraagd. Hoe vroeger die datum, hoe gunstiger de vraag geordend wordt binnen de prioriteitengroep. Op het moment dat u aan de beurt bent, ontvangt u een brief van het VAPH. In die brief wordt vermeld van welk budget u jaarlijks gebruik kunt maken en hoe u met de besteding van het persoonsvolgend budget kunt starten. Hoe u van start kunt gaan met de besteding van uw persoonsvolgend budget, leest u in de brochure ‘Starten met het persoonsvolgend budget voor meerderjarigen’ en op www.vaph.be/pvb/besteden. Wat als u niet akkoord gaat met de beslissing? Als u niet reageert op het voornemen van beslissing over de aanvraag van een persoonsvolgend budget, dan gaat het VAPH ervan uit dat u akkoord gaat met dat voornemen. U ontvangt dan een definitieve beslissing. Als u niet akkoord gaat met (een deel van) het voornemen van beslissing over de aanvraag van een persoonsvolgend budget, dan kunt u een verzoekschrift tot heroverweging indienen. Daarvoor hebt u tijd tot uiterlijk 45 dagen na verzendingsdatum van het voornemen van beslissing door het VAPH. Dat betekent dat u aan het VAPH vraagt om (een deel van) uw aanvraag opnieuw te onderzoeken. Een aparte commissie, de heroverwegingscommissie (HOC), zal dan uw aanvraag opnieuw onderzoeken en een advies overmaken aan het VAPH. Het VAPH deelt u dan de definitieve beslissing mee. Als u niet akkoord gaat met de definitieve beslissing over de aanvraag van een persoonsvolgend budget, dan kunt u beroep aantekenen bij de arbeidsrechtbank van het gerechtelijk arrondissement van uw woonplaats. U hebt daarvoor 3 maanden de tijd nadat u de brief met de definitieve beslissing van het VAPH ontving. Wat gebeurt er na de beslissing? Een beslissing over de aanvraag van een persoonsvolgend budget betekent nog niet dat u onmiddellijk een persoonsvolgend budget ontvangt. De Vlaamse Regering beslist over de middelen waarover het VAPH kan beschikken om nieuwe persoonsvolgende budgetten ter beschikking te stellen. Op het moment dat u aan de beurt bent om een persoonsvolgend budget te krijgen, zal het VAPH u dat via een brief laten weten. Bij een wijziging in uw situatie kunt u steeds een herziening van de prioriteit en/of een herziening van uw vraag aanvragen. Let erop dat u daarbij steeds uw volledige vraag in het ondersteuningsplan opneemt. Welke mogelijkheden zijn er in afwachting? RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE HULP Rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH) is beperkte, handicapspecifieke ondersteuning in de vorm van begeleiding, dagopvang of verblijf voor wie af en toe hulp nodig heeft. Voor rechtstreeks toegankelijke hulp is geen aanvraag bij het VAPH nodig. Rechtstreeks toegankelijke hulp kunt u niet combineren met een persoonsvolgend budget. Meer info vindt u op www.vaph.be/rth en in de brochure ‘Rechtstreeks toegankelijke hulp’. HULPMIDDELEN EN AANPASSINGEN Hulpmiddelen en aanpassingen kunnen helpen om activiteiten waarbij iemand moeilijkheden ondervindt, uit te voeren. Zo kunnen ze de zelfstandigheid verhogen. Voorbeelden zijn: een hoog-laagbadzit om vlot in en uit het bad te komen, een beeldschermloep om tekst vergroot te lezen, een trilwekker om gewekt te worden, een aangepaste woning of auto en aanpassingen om de computer te kunnen gebruiken. Het VAPH geeft tegemoetkomingen voor hulpmiddelen en aanpassingen. Die tegemoetkoming voor hulpmiddelen en aanpassingen moet aangevraagd worden. Een tegemoetkoming voor hulpmiddelen en aanpassingen kunt u doorgaans combineren met een persoonsvolgend budget. Voor sommige hulpmiddelen is er in bepaalde omstandigheden geen tegemoetkoming mogelijk, bijvoorbeeld voor gebruik bij vergunde zorgaanbieders, woonzorgcentra of ouderinitiatieven. Meer info over wat wel en niet mogelijk is, vindt u op www.vaph.be/hulpmiddelen en in de brochure ‘Hulpmiddelen en aanpassingen’. Een gebruikersvereniging met informatieloket voor personen met een handicap kan u wegwijs maken in de mogelijkheden voor ondersteuning door het VAPH. Informatie over de gebruikersverenigingen met informatieloket en hun adressen vindt u op www.vaph.be/organisaties/gebruikersverenigingen-met-informatieloket. Wat als u dringend nood hebt aan een persoonsvolgend budget? In bepaalde situaties is er nood aan onmiddellijke intensieve of frequente zorg en ondersteuning. Dan kunt u onmiddellijk een persoonsvolgend budget krijgen. Het VAPH maakt een onderscheid tussen een noodprocedure, een spoedprocedure en een procedure voor personen met een niet-aangeboren hersenletsel of tetraplegie. Aan elke procedure zijn bepaalde voorwaarden verbonden. NOODPROCEDURE U kunt een aanvraag via de noodprocedure indienen als uw integriteit of de integriteit van uw mantelzorgers of samenwonende personen bedreigd is door een van volgende situaties en er geen alternatieve oplossingen mogelijk zijn: • Er is een belangrijk deel van de zorg en ondersteuning door uw mantelzorgers recent, plots en onvoorzienbaar weggevallen. • Er is ernstige zelfverwaarlozing doordat u sinds lange tijd geen mantelzorgers hebt die u zorg en ondersteuning kunnen bieden. • Er is ernstige fysieke of psychische verwaarlozing in de relatie met uw mantelzorger of een persoon met wie u samenwoont. • Er is ernstig fysiek, psychisch of seksueel misbruik in de relatie met uw mantelzorger of een persoon met wie u samenwoont. SPOEDPROCEDURE Als u een evolutieve aandoening met een definitieve zorgnood hebt, kunt u een persoonsvolgend budget aanvragen via de spoedprocedure als u behoort tot een van volgende groepen: Groep 1: u lijdt aan een snel degeneratieve aandoening uit de limitatieve lijst én op een van de specifieke levensdomeinen is er sprake van een snelle progressie van uw ziektebeeld. Groep 2: u beschikt al over een toewijzing van een persoonsvolgend budget én u lijdt aan een vergevorderd stadium van een neuromusculaire, neurodegeneratieve of bindweefselaandoening waardoor u op het moment van de aanvraag een beperkte levensverwachting hebt. De voorwaarden om in aanmerking te komen voor de spoedprocedure vindt u op www.vaph.be/persoonlijke-budgetten/pvb/aanvragen/spoedprocedure. Als u voldoet aan alle voorwaarden, kan het VAPH u onmiddellijk een budget toekennen. PROCEDURE NIET-AANGEBOREN HERSENLETSEL OF TETRAPLEGIE U kunt een aanvraag indienen via de procedure voor personen met een niet-aangeboren hersenletsel of tetraplegie als u voldoet aan volgende voorwaarden: • U lijdt aan een niet-aangeboren hersenletsel en ervaart ernstige gezondheidsproblemen in combinatie met cognitieve of gedragsmatige problemen of u lijdt aan tetraplegie ten gevolge van een hoge dwarslaesie (d.w.z. ter hoogte van nekwervel C4 of hoger) en ervaart ernstige gezondheidsproblemen. • Uw aandoening is voor de leeftijd van 65 jaar acuut en plots ontstaan en heeft een onomkeerbare breuk in uw levenslijn tot gevolg. • U verblijft momenteel in een residentiële inrichting voor neurologische of locomotorische revalidatie. • Door uw toestand is uw zorg- en ondersteuningsnood zeer groot en bent u niet in de mogelijkheid om naar huis terug te keren. U hebt nood aan een permanente aanwezigheid van een professionele zorgverlener in een gespecialiseerde setting. • Uw geobjectiveerde budgetcategorie is hoger dan of gelijk aan 16. Hoe de aanvraagprocedures verlopen, leest u op www.vaph.be/pvb/aanvragen. Hoe besteedt u uw budget? Het persoonsvolgend budget is een budget op jaarbasis. U beschikt elk jaar over dat budget, ook al hebt u uw budget niet volledig nodig gehad of opgebruikt in het voorgaande jaar. U kunt zelf kiezen of u uw budget cash of in voucher(s) besteedt. Ook een combinatie van cash en voucher(s) is mogelijk. U krijgt het budget nooit in één keer op uw PVB-rekening gestort. U moet overeenkomsten sluiten en registreren en krijgt vervolgens de kosten die u maakt om uw zorg en ondersteuning te organiseren, terugbetaald. U kunt het budget alleen inzetten om uw zorg en ondersteuning te betalen. Woon- en leefkosten kunt u er niet mee betalen. Meer informatie over de besteding van het persoonsvolgend budget vindt u op www.vaph.be/pvb/besteden en in de brochure ‘Starten met het persoonsvolgend budget voor meerderjarigen’. Handicap door ongeval, beroepsziekte of medische fout Als een (verkeers)ongeval, een arbeidsongeval, een beroepsziekte of een medische fout de oorzaak is van uw handicap, dan hebt u in veel situaties recht op een schadevergoeding van een vergoedingsdebiteur (bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij, het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico’s of een ander gespecialiseerd fonds). U bent verplicht om in eerste instantie een schadevergoeding aan te vragen bij die vergoedingsdebiteur. De verzekeringsmaatschappij of het fonds in kwestie onderzoekt of u recht hebt op een schadevergoeding. Dat kan vaak lange tijd in beslag nemen. Breng daarom ook het VAPH (via uw multidisciplinair team) meteen op de hoogte. Terwijl het onderzoek van de verzekeringsmaatschappij loopt, kunt u namelijk al de aanvraagprocedure voor ondersteuning bij het VAPH starten en eventueel al ondersteuning krijgen in afwachting van de afronding van de procedures door uw vergoedingsdebiteur. Als uw schade uiteindelijk vergoed wordt door een verzekeringsmaatschappij, dan moet u uw kosten met die schadevergoeding betalen. Dekt de schadevergoeding die u krijgt niet alle kosten, dan past het VAPH het verschil bij tot het bedrag dat het VAPH voorziet voor die kosten. Een goede samenwerking tussen de verzekeringsmaatschappij of het fonds in kwestie, uzelf en het VAPH is nodig om een zo volledig mogelijke vergoeding voor uw schade te waarborgen. Meer informatie vindt u op www.vaph.be en in de brochure ‘Handicap door ongeval, beroepsziekte of medische fout’. Over het VAPH Iedereen heeft recht op voldoende mogelijkheden om zijn leven zelf te organiseren. Ook wie daarvoor ondersteuning nodig heeft. Bij het VAPH kunnen personen met een handicap terecht voor verschillende vormen van ondersteuning: • tegemoetkomingen voor hulpmiddelen en aanpassingen in de thuissituatie, om dagelijkse activiteiten zelfstandig te kunnen uitvoeren • rechtstreeks toegankelijke hulp: beperkte, handicapspecifieke ondersteuning in de vorm van begeleiding, dagopvang of verblijf voor wie af en toe hulp nodig heeft • persoonlijke budgetten: budgetten op maat waarmee personen met een handicap de intensieve en frequente ondersteuning waar ze nood aan hebben, kunnen organiseren en betalen Daarnaast erkent, vergunt, machtigt, registreert en subsidieert het VAPH organisaties om ondersteuning te bieden: • multifunctionele centra voor begeleiding, dagopvang en verblijf voor minderjarigen • vergunde zorgaanbieders waar het persoonsvolgend budget kan worden besteed • diensten ondersteuningsplan voor hulp bij het in kaart brengen van de ondersteuningsnood • bijstandsorganisaties voor hulp bij de opstart en het beheer van persoonlijke budgetten • … Meer informatie vindt u op www.vaph.be. De informatie in deze brochure kan in de loop van de tijd wijzigen. Surf naar www.vaph.be of neem contact op met het VAPH voor de laatste stand van zaken. Contact Hebt u vragen? Neem dan contact op met het VAPH. Online www.vaph.be/contacteer-ons Telefonisch 02 249 30 00 Elke werkdag van 8.30 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur (op vrijdag en in juli en augustus tot 16.00 uur) Via een provinciaal kantoor U kunt na afspraak terecht in de provinciale kantoren van het VAPH en in het hoofdkantoor in Brussel. U kunt het VAPH online of telefonisch contacteren om een afspraak te maken. V.U. James Van Casteren, VAPH - Marie-Elisabeth Belpairegebouw - Simon Bolivarlaan 17 - 1000 Brussel